Page 135 - James Potter – Médiaműveltség
P. 135
6. fejezet: A tömegmédia óriásvállalatainak fejlődéstörténete 111 manapság nagyobb bevételekkel bír, mint bármely más médium (lásd a 6.1. táblá- zatot). Ne feledjük, hogy a rádió a második helyen áll az éves vele töltött idő szem- pontjából. Ez azt jelenti vajon, hogy a rádió a második legdominánsabb médium? A válasz erre: nem – méghozzá több okból. Először is, az emberek rengeteg időt töltenek úgy, hogy szól a rádiójuk, ez adja ugyanis a háttérzörejt; vagyis többnyire nem igazán fgyelünk oda az üzeneteire. Amikor csúcsfázisában volt az 1920-as és 1930-as években, a rádió műsorai a hallgatók teljes fgyelmére igényt tartottak. Az akkori műsorösszetételbe az olyan műfajok széles skálája tartozott, amelyeket ma- napság már csak televízióban látunk. Akkoriban szappanoperákat, krimiket, vetél- kedőket és komédiákat is lehetett hallgathatni a rádióban. Manapság azonban a legtöbb rádióhallgatás a háttérzene-lejátszás jellegét ölti. Miközben a rádiós zené- ket hallgatják, az emberek jellemzően más médiaterhelésnek teszik ki magukat (például könyvet, magazint vagy újságot olvasnak), vagy valami más tevékenysé- get végeznek (például telefonon beszélgetnek, kocognak vagy dolgoznak), ami na- gyobb fgyelmet igényel. Így, bár a rádió sok-sok órán át szól sok ember környeze- tében, mégsem képes hosszan megtartani fgyelmünket. 6.1. táblázat: A tömegmédiára elköltött idő és pénz mértéke Tömegmédia Óraszám: perc naponta Pénz, $ Kábeltévé és szatellit 2:51 375,22 Rádió 2:05 n a Televíziós műsorszórás 1:50 n a Internetszolgáltatás 0:30 58,90 Zenei felvételek 0:28 44,92 Újságok 0:26 47,33 Magazinok 0:19 45,93 Könyvek 0:18 105,83 Videojátékok 0:15 44,64 Összesen 9:47 722,77 Forrás: U. S. Bureau of the Census (2009, 1089 sz. táblázat). Megjegyzés: Az időadatok órákat jelölnek, személyenként és naponta, átlagosan. A pénzadatok dol- lárt jelölnek, személyenként, évente, 2009-ben közvetlenül az adott médiumra fzetve; ezek az adatok nem foglalják magukba a reklámozásból származó bevételeket. Az „NA” jelzés azt jelenti: nem alkalmazható, mivel a fogyasztók nem fzettek be közvet- lenül semmit a televíziós műsorszórásért vagy rádióadásért.
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140