Page 130 - James Potter – Médiaműveltség
P. 130
106 III. rész: Az iparág megértettük, könnyebben ki tudjuk tölteni ezt a vázat a sok részlettel. Ez utóbbiak közül sokat megtalálhatunk a médiaipar főbb szereplőiről az „A” jelű függelékben (online). Ez a fejezet három témára összpontosít. Először azokat a sémákat vizsgáljuk meg, amelyek a tömegmédia nagyvállalatainak fejlődéstörténetében mutatkoznak meg. Másodikként a média-nagyvállalatok tekintetében vizsgáljuk meg ezeket a sémákat. Harmadsorban pedig közelebbről megnézzük azokat a tényezőket, ame- lyek ma formálják, alakítják a médiaipar főbb szereplőit. Fejlődési sémák A médiaipar némelyik ágazata viszonylag régi, és már vagy két évszázados múltra tekint vissza (pl. a könyvek, újságok és magazinok), míg vannak olyanok, amelyek aránylag fatalok (pl. a kábeltévé és leginkább az internet). Az egyes iparágakat persze különböző történelmi befolyások, technológiák, szabályozások és közön- ségigények alakították, de az összesre igaz, hogy nagymértékű egységességet mu- tatnak abban, ahogyan növekedtek és fejlődtek az idők során. A tömegmédia egé- szének természetét jobban tudjuk értékelni, ha fgyelmünket azokra a változásokra irányítjuk, amelyekben az összes médiaipari ágazat osztozott. Az életciklusséma hasznos vizsgálódási keretet ad a médiaiparhoz, hiszen f- gyelmünket a médiaipar ágazatainak változásaira és azok kiváltó okaira összpon- tosítja. Az életciklusséma öt stádiumot tartalmaz: innováció (vagy születés), áttö- rés (vagy növekedés), csúcs (beérés), hanyatlás és adaptáció. Az innovációs fázis A tömegmédia valamennyi iparága innovációként indult útjára. Egy adott médium innovációs életszakaszát a technológiai innováció jellemzi, amely lehetővé teszi egy közvetítő csatorna létrejöttét. Nem létezne például a flmipar, ha valaki nem fedezte volna fel a mozgóképfelvevőt és -vetítőt. A technológia önmagában azon- ban nem elegendő egy tömegmédium létrehozásához – ez ugyanis több magánál a találmánynál; számos technológiai innováció volt már, amely elbukott. Az innová- ciós fázist tehát a technológiain túlmenően a marketing területén megjelenő inno- váció is jellemzi. Ez azt jelenti, hogy valakinek egy céget is létre kellett hoznia, amely az adott technológiát használva eljuttatja az üzeneteket a címzetteikhez, miáltal közönséget épít nekik A sikeres marketinginnováció elindítója többnyire az a vállalkozó, aki felismer egy lakossági igényt, majd új technológiával igyekszik azt kielégíteni úgy, hogy az
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135