Page 129 - James Potter – Médiaműveltség
P. 129
A tömegmédia óriásvállalatainak fejlődéstörténete Heather elszántan igyekezett jól teljesíteni, és jó jegyet szerezni a „Tömeg média fejlődése” című kurzuson. Megvette a tankönyvet, amely egy tucat fe jezetből állt, mindegyik más tömegkommunikációs rendszerrel foglalkozott. Minden egyes fejezetet fgyelmesen elolvasott, és zöld színnel kiemelte a fon tosabb tudnivalókat. Amikor aztán egy nagyobb dolgozatra kezdett volna ké szülnie, észrevette, hogy szinte minden oldal minden egyes sora zöld volt. Frusztrálva érezte magát, s azt gondolta: „Hogy a csudába tanuljam meg ezt a rengeteg mindent? Ez így túl sok. Milliónyi apró tény és adat. Kizárt, hogy én ezt mind be tudom magolni.” Bizonyára bármelyikünk fel tudja idézni, hogy érzett már úgy, mint Heather, amikor olyan tárggyal kellett megbirkóznia, amely sok-sok tényt és adatot vonul- tatott fel. A tömegmédia ágazatai is olyan témát jelentenek, amelyben rengeteg részlet van – dátumok, feltalálók nevei, történelmi események, üzleti gyakorla- tok, cégnevek, bonyolult ábrák arról, kinek mi tartozik a tulajdonába, és a pénz- ügyi adatok egész serege. Mikor erről a témáról először írni kezdtem, én is úgy éreztem, betemetnek az adatok. Szerzőként persze megkönnyíthettem volna a sa- ját dolgomat, ha egyszerűen csak felsoroltam volna a tényeket egy hosszú, unal- mas történelmi idővonalon. De ez nem könnyítené meg a diákjaim vagy olvasó- im dolgát. Sokkal könnyebb úgy tanulni, ha egy egyszerű, jól áttekinthető térképpel fogunk hozzá, amely rendszerezni tudja a feldolgozandó terület összes részletét. Ha megvan ez a térkép, sikerrel navigálhatunk át a sok részleten anél- kül, hogy elvesznénk köztük. Ebben a fejezetben – és a következőben is – térképeket igyekszem szolgáltatni a tömegmédia iparágának legfontosabb vonzatairól, fogalmairól. Ezek a térképek megmutatják azokat a fontosabb tudástári elemeket, amelyek segítenek a sok rész- információ közti navigálásban, eligazodásban. Ha az átfogó szerkezeteket egyszer