Page 132 - James Potter – Médiaműveltség
P. 132
108 III. rész: Az iparág Ahogy az egyes médiumok növekednek, különböző tényezők alakítják növeke- désüket. Ezek közé tartozik a köz médium iránti igénye és vágya, a további inno- vációk, amelyek a más, konkurens médiába tartozók tetszési rátáját megváltoz- tatják, a politikai vagy szabályozási korlátozások és a tömegmédiát tulajdonló magánvállalatok gazdasági követelményei A csúcsfázis A csúcsfázist akkor jön el, amikor az adott médium a legtöbb közfgyelmet birto- kolja és irányítja, és a többihez hasonlítva a legtöbb bevételt szerzi. Ez általában akkor következik be, amikor a médium maximális áttörést ért el; vagyis amikor a háztartások igen magas százaléka fogadta be, és már nem képes ebben tovább nö- vekedni Persze továbbra is nagy arányban birtokolhatja a közönség tagjainak idejét és pénzét. A televíziós műsorszórás például az 1960-as években érte el a csúcsot, mi- után elhódította a közönséget a rádiótól és a flmtől, és a hirdetőket is elcsábította tőlük. Az 1990-es évekig a televíziós műsorszórás megtartotta csúcspozícióját mint domináns tömegmédium, mert az emberek több időt töltöttek vele napi szin- ten, mint bármely más médiummal. Ezenkívül sokan a televíziós műsorszórást tartották elsődleges (és gyakran egyetlen) szórakozási és hírforrásuknak. A hanyatlási fázis Idővel a csúcsra futott médiumnak is akad kihívója, egy új médium alakjában, amely miatt hanyatlásnak indul Ebben a fázisban a médiumot a közönségvesztés jellemzi, amely együtt jár a bevételvesztéssel. A közönség számának csökkenése nem a bizonyosfajta üzenetek iránti igény hanyatlásából származik, hanem abból, hogy azokat jobban képes kielégíteni egy konkurens médium, amely az áttörési fázisban növekedve épp a csúcs felé halad Az adaptációs fázis Egy adott médium akkor lép be az adaptációs fejlődési fázisba, amikor elkezdi médiapiaci pozíciójának újrafogalmazását. Az újrapozicionáláshoz új igények cso- portját kell azonosítani, amelyeknek a médium képes megfelelni, mivel a régieket már egy új kiszolgáló látja el, nála jobban. Miután például egy rádió elveszítette közönségét egy televízió miatt, három dolgot tett. Először is kiszállt a közvetlen versengésből a televízióval úgy, hogy megszüntette a szappanoperákhoz, szituá- ciós komédiákhoz és misztikus sorozatokhoz hasonló szórakoztató műsorait.