Page 133 - James Potter – Médiaműveltség
P. 133
6. fejezet: A tömegmédia óriásvállalatainak fejlődéstörténete 109 Ehelyett a zenés műfajok felé fordult, ahol a lemezlovasok keverték a popzenét. Másodszor pedig elhagyta azt a stratégiát, miszerint a nagyközönségnek kell szol- gáltatni, és helyette zenei ízlések szerint osztotta fel a piacot, minden egyes állo- másával egy-egy rétegközönség tagjait célozva meg. Így manapság minden egyes rádiópiacon várhatóan van olyan állomás, amely a top 40 popszámra specializáló- dik, van R&B-t játszó állomás, jazzállomás, rockzenei állomás, örökzöld, country- és westernzenét sugárzó, illetve klasszikus zenei állomás és így tovább – és ezek mindegyike más hallgatócsoportra irányul. Harmadszor pedig rájött arra, hogy a tranzisztoros rádió 1950-es évekbeli feltalálása óta ez az eszköz hordozható, míg a televízió nem az. Így aztán a rádió lejátszási listákat fejlesztett ki, amelyekből egyfajta hangulatformáló háttérzene lett vezetéshez, tengerparti pihenéshez, tele- fonáláshoz Az elmúlt jó néhány évtizedben a televíziós műsorszórás hanyatlási fázisban volt, miközben a kábeltévé és a számítógép kihívásával próbált megküzdeni. A te- levíziós műsorszórás most hasonló módon próbál adaptálódni, ahogy a rádió tette az 1950-es években, vagyis igyekszik mobilabb lenni, és rétegközönségeket próbál kialakítani magának Összehasonlítások a tömegmédia köréből Nézzük az átfogó képet az összes médiaipari ágat szemlélve. A következőkben összehasonlítjuk a különböző tömegmédia-iparágak fejlődéstörténetét, hogy bete- kintést nyerjünk abba, melyek a legújabbak, és mikor melyik volt a legerősebb kö- zülük Életciklusséma Szánjunk egy percet a 6.1. ábrán látható életciklussémák áttekintésére. Ne feled- jük, hogy a nyomtatott médiába tartozó könyvek, újságok, magazinok a legrégeb- biek, és ezek mindegyike már egy évszázaddal ezelőtt kilépett az innovációs fázis- ból. A számítógép a legújabb tömegmédium, amelynek akkoriban ért véget az innovációs fázisa, mikor a mai főiskolások/egyetemisták születtek. Azt se felejt- sük, hogy a tömegmédia egésze – a kábeltévé és a számítógép kivételével – jelen- leg adaptációs fázisát éli. Ez azt jelenti, hogy épp arra keresnek megoldást, hogyan éljenek együtt a többi, frisssen megjelent és máris sikeres médiával, illetve egy- mással Bár az életciklusséma jó eszköz az ismétlődő mintázatok kimutatására, mégsem tökéletes. Figyelemre méltó például, hogy több médiumra (könyvek, magazinok és felvételek) igaz, hogy soha nem érték el a csúcsot. Ez nem jelenti azt, hogy ezek ne lennének fontosak vagy sikeresek; csupán azt, hogy soha nem értek el domináns pozíciót egy adott korszak legfontosabb tömegmédiájaként.