Page 179 - James Potter – Médiaműveltség
P. 179
7. fejezet: A gazdasági perspektíva 155 diaipari ágazat jól teljesít, és sokkal magasabb proftot termel, mint szinte bármely másik iparág átlagosan az Egyesült Államokban A médiacégek azért tudják ilyen jól játszani a gazdasági játékot, mert három stratégiát követnek. Először is maximalizálják a proftot azzal, hogy növelik a be- vételeket és csökkentik a kiadásokat. Másodszor, rétegközönségeket alakítanak ki, majd ennek tagjait arra kondicionálják, hogy szokásos és folyamatos terhelésnek tegyék ki magukat Harmadszor pedig csökkentik a kockázataikat a marketing- koncepció alkalmazásával Mi, a fogyasztók két stratégiából választhatunk. Az egyik az alapstratégia, ami- kor azokat a szokásokat követjük, amelyekre a média kondicionált bennünket. Ezt a stratégiát követve időbeli és pénzbeli forrásainkat a folyamatos elégedettség álla- potára cseréljük be szokásossá vált terhelések keretében; arra összpontosítunk, hogy költségeinket alacsonyan tartsuk azáltal, hogy terhelésünket olyan tartalmak- ra korlátozzuk, amelyeket a múltban kedveltünk, és megpróbáljuk kerülni az új tartalmakat, amelyek fellelése és megértése nagyobb erőfeszítést kívánna tőlünk. A másik lehetőség, hogy a médiatudatos stratégiát követjük, amikor nagyobb erő- feszítést áldozunk arra, hogy készségeinket és tudástárunkat fejlesszük, hogy a média jobb használatából proftáljunk, és a szórakoztatásra és információra irá­ nyuló igényeinket kielégítsük. 7.6. táblázat: A tömegmédia gazdasági természetének megértéséhez szükséges készségek és ismeretek Készségek Ismeretek KOGNITÍV a média riportjait/beszámolóit elemezni a bevétel- és kiadástípusok, tudás képessége – az ágazati proft valamint az ágazatok megítéléséhez és az egyes cégek ismerete gazdasági indikátorok összehasonlításá- nak/összevetésének képessége az iparágak és a cégek szintjén képesség a média ágazatai és cégei gazdasági állapotának értékelésére az egyes cégekről az iparág trendjeire való következtetés képessége képesség egy előjelzésből jövőbeli trendeket kikövetkeztetni a médiaiparban és annak cégeiben a médiaipar és cégei elemzésének képessége, hogy felismerjük az öt gazdasági jellemző működését
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184