Page 35 - James Potter – Médiaműveltség
P. 35
1. fejezet: Miért szükséges nagyobb médiaműveltségre szert tennünk? 11 A médiaműveltség lényege, hogy megszerezzünk az irányítást. Ha jártasságot szerzünk a médiában, tisztább rálátást nyerünk arra, hol húzódik a határ a saját valós világunk és a média által gyártott világ között. Ha jártasak vagyunk a médiá ban, könnyen olvasható térképekkel navigálhatunk benne, és eljuthatunk azokhoz az élményekhez és információhoz, amelyekhez akarunk – anélkül hogy a számunkra ártalmas dolgok eltérítenének bennünket Képesek leszünk a magunk vágyott életét felépíteni ahelyett, hogy engedjük a médiának, hogy az ő tervei sze- rinti életet építsen nekünk Azokat, akik nem szereznek jártasságot a média területén, el fogja ragadni a veszélyes üzenetek áradata. Ezt a fajta állapotot úgy jellemezték, mint amely po- tenciálisan olyan ártalmas és mérgező az emberi lélek számára, mint a szennyezett víz és étel a test számára (Dennis, 1993, 4.). A szennyezés metaforája igen találó. A médiaipar sok olyan termékkel lát el bennünket, amelyre vágyunk – amelyek számunkra hasznos termékek –, de ugyanez a médiaipar ártalmas mellékterméke- ket is előállít, ezekkel szemetelve be a kultúránkat. Ha nem rendelkezünk kellő tudással, nem tudunk különbséget tenni, akkor elfogyasztjuk a rosszat a jóval együtt E könyv megmutatja, hogy válhatunk tájékozottabbá, műveltebbé a média terü- letén – vagyis hogyan szerezhetünk kellő médiaműveltséget. Számos elgondolkod- tató dolgot fog felhozni. Minél érzékenyebbé válunk ezekre a problémákra és je- lenségekre a mindennapokban, annál több kódot leszünk képesek beprogramozni automatikus rutinjaink soraiba, és annál kevésbé lesz képes a média programozni bennünket anélkül, hogy észrevennénk vagy megengednénk. Összefoglalás Fizikailag is képtelenség elkerülni azt az információáradatot, amely a mai világ- ban agresszívan igyekszik magára irányítani a fgyelmünket. Ehelyett úgy védjük magunkat, hogy pszichés úton igyekszünk kizárni az üzenetek nagy részét. Ez úgy lehetséges, hogy időnk nagy részében elménket robotpilóta-üzemmódban tart- juk. Ez automatikusan lehetővé teszi számunkra, hogy hatékonyan elkerüljük majdnem az összes üzenetet. Az automatizmusnak azonban ára van Ebben az állapotunkban ugyanis meg- engedjük a médiának, hogy formáljon bennünket. A média rögzült terhelési mintá- kat alakít ki bennünk. Azt akarja elérni, hogy az általa előkészített üzenetek kelt- sék fel az érdeklődésünket, és ne feltétlenül azok, amelyek a leghasznosabbak számunkra. Ezzel annak a kockázata nő, hogy sok olyan üzenetről lemaradunk, amely értékesebb lehetne a számunkra. A média arra is kondicionál bennünket, hogy kétkedés nélkül fogadjuk el üzeneteinek céljait. Ez azonban növeli a kocká- zatot, hogy hamis célokat fogadunk el.