Page 391 - James Potter – Médiaműveltség
P. 391
15. fejezet: Kinek a tulajdona a tömegmédia, és ki irányítja? 367 15.2. táblázat: A koncentráltság jelzőszámai a tömegtájékoztatás szegmenseiben CR4 CR8 Tömegmédia 98 99 Zeneműkiadók 78 99 Filmek 77 91 Magazinok 77 88 Rádió 53 80 Kábel- és műholdas televízió 48 69 Napilapok 30 50 Könyvek NA NA Földi sugárzású televízió NA NA Internet Forrás: Albarran (2002) alapján összeállítva. Megjegyzés: CR4 = a négy legnagyobb cég koncentráltsági aránya: az iparág négy legnagyobb szereplőjének bevétele a teljes bevételhez képest, százalékban; CR8 = a nyolc legnagyobb cég koncentráltsági aránya: az iparág nyolc legnagyobb szereplőjének bevétele a teljes bevételhez képest, százalékban; NA = nem alkalmazható A médiaipar szereplői stabilan haladtak a nagyobb koncentráltság felé mind az egyes iparágakon belül, mind a különböző iparágak között. A kritikusok szerint félő, hogy ez a trend már így is túl sok hatalmat adott egy nagyon szűk kör ke- zébe. A 15.2. táblázatból például megtudhatjuk, hogy a zene- és a flmipar nyolc legnagyobb cégéhez folyik be elméletileg az egész szegmens szinte teljes bevétele. Még a könyviparban is, amely eléggé dekoncentrált a többi médiaiparhoz képest, a piacvezető nyolc társaságé a teljes bevétel fele. És bár a 15.2. táblázat számai nagy- fokú koncentráltságról árulkodnak, a tényleges mértéket alulbecsülik, mivel nin- csenek fgyelemmel a médiaiparban létező kereszttulajdonlási szerkezetekre, azaz nem tükrözik egy adott társaságnak több tömegtájékoztatási iparágban szerzett jö- vedelmét. Hogy lássuk a kereszttulajdonlások valódi arányát, nézzük meg, hogy az első hét médiakonglomerátum egyenként mi mindent irányít. Tartalmi változások A kritikusok szerint a médiavállalatok között a verseny szűkülésével negatív irányban változott az üzenetek tartalma. Úgy érvelnek, hogy a cégek növekedésé- vel a tartalom minősége csökkent, és az üzenetek egyre valószínűbben ártalmasak a közösségre nézve