Page 387 - James Potter – Médiaműveltség
P. 387
15. fejezet: Kinek a tulajdona a tömegmédia, és ki irányítja? 363 A fúziós kedv azonban nem úgy tűnik, hogy lohadna, épp ellenkezőleg, tovább- ra is növekszik A médiaiparhoz kapcsolódó vállalatok közötti fúziók száma több mint kétszeresére emelkedett 2011 és 2012 között. Ez idő alatt több mint 1350 fú- zió jött létre 75 milliárd dollár összértékben, habár 90%-a ezeknek az összeolvadá- soknak viszonylag kisebb értékű, azaz 50 millió dollár alatti volt. Nemzetközi perspektíva Az sem szokatlan dolog, hogy külföldi vállalatok vásárolnak vagy fektetnek be amerikai vállalatokba. Volt év, hogy az Egyesült Királyságban honos vállalkozá- sok 188 esetben, összesen 23,6 milliárd dollár értékben vásároltak fel amerikai médiavállalatokat; miközben japán vállalkozások 45 tranzakcióban 11,9 milliár- dért; kanadai társaságok 46 ilyen üzletet kötöttek 9,7 milliárd dollár összértékben, francia vállalatok pedig 26 ügyletkötéssel 3 milliárd dollár, német társaságok 27 tranzakcióval pedig 1,2 milliárd dollár értékben vásároltak fel amerikai médiavál- lalatokat. Az 1990-es években több amerikai médiatulajdont vásároltak fel külföldi társaságok, különösen flmstúdiókat. Például a francia-olasz Pathe nevű cég felvá- sárolta az MGM-et és a United Artistsot. A japán elektronikai gyártó, a Sony meg- vette a Columbia Picturest a Coca-Colától. Az amerikai napilapok 13%-a nem amerikai társaságok tulajdonában áll (Albarran és Chan-Olmsted, 1998). Az auszt- ráliai Rupert Murdoch jó példa lehet arra, hogy az amerikai vállalatok mennyire vonzzák a külföldi befektetőket; neki Ausztrália minden nagyobb városában van egy napilap a tulajdonában, és övé Ausztrália egyetlen országos napilapja, televí- zióállomásokkal, könyvkiadókkal, zenei kiadókkal és egy nagyobb légitársasággal együtt Nagy-Britanniában megvette a London Timest, két szex- és botránylapot (ezek összesen 8 millió példányszámot jelentenek), felvásárolt továbbá magazin- jellegű és vidéki lapcsaládokat, valamint papírgyártó, nyomdaipari és hírlapter- jesztő társaságokat is. Az USA-ban felvásárolta a New York Post, a New York Magazine, a Village Voice és a ChicagoSun Times nevű lapokat, két további napi- lapot és 17 külvárosi hetilapot, továbbá megvette a Metromedia 7 televíziós csator- náját New Yorkban, Bostonban és más nagyobb városokban, így szerezve hozzá- férést a televíziós nézőközönség 21%-ához. Nemrégiben Murdoch ausztrál cége, a News Corp. megvásárolta a U. S. Fox Entertainment Group Inc. fennmaradó 18%-át, teljes irányítást szerezve a 20th Century Fox flmstúdiók, a Fox hálózata és annak csatornái felett. Médiabirodalma jelenleg évente 33 milliárd dollárt ter- mel (News Corp., é. n.). A globalizáció azonban mindkét irányban működik. Az amerikai vállalatok vi- lágszerte értékesítik szórakoztatóipari szolgáltatásaikat 1993-ra például az MTV több mint 71 ország kábeltévé-hálózatain volt jelen, több mint 500 millió embert érve így el (Barber, 1995). 1995-ben az ESPN 150 országban 18 nyelven kínált mű-