Page 383 - James Potter – Médiaműveltség
P. 383
15. fejezet: Kinek a tulajdona a tömegmédia, és ki irányítja? 359 A kábelszolgáltatók szintén küzdöttek a korlátozások enyhítéséért, hogy ter- jeszkedni tudjanak. 2009-ben az FCC korlátozta a kábelszolgáltatókat az USA la- kossága több mint 30%-ának kiszolgálásában. A Comcast, amely a legnagyobb nemzeti kábelszolgáltató volt akkoriban, és az országos kábel-előfzetéssel rendel- kező háztartások 25%-át előfzetői között tudhatta, beperelte az FCC-t a korlátok felemelését kérve, és a szövetségi bíróságon meg is nyerte a pert. A bíróság azzal érvelt, hogy a korlátozásokat fel kell oldani, mivel a szabályozásnak igazodnia kell a dinamikus médiapiac megváltozott viszonyaihoz, ahol a fogyasztók a kábeltévé számos alternatívája közül választhatnak, és ezért a kábeltévét nem szabad tovább monopóliumnak tekinteni Hatékonyság A lokalizmus értékével szemben egy nagyon erős trend mutatkozik a koncentrá- ció, konszolidáció és centralizáció irányában. Habár majd mindegyik médiavállalat kis, helyi vállalkozásként kezdi a működését, a növekedés során mind felveszi a nagyvállalatok jellemzőit. A nagyvállalatok összetett vállalkozások, amelyek sok különféle termékkel és szolgáltatással vannak jelen a piacon, de ezt egy erős, cent- ralizált rendszer keretében teszik, hogy minél nagyobb hatékonyságot érjenek el. A nagyvállalatok azáltal növekednek, hogy megszerzik annak a piacnak egy na- gyobb részét, ahol versenyeznek. Ezt úgy érik el, hogy irányítást szereznek több erőforrás felett, és ez gyakran vezet más társaságok megvásárlásához – vagy leg- alábbis befektetéshez más társaságokba Iparágszerte általános trend, hogy egyre kevesebb és kevesebb ember irányítja a média egyre nagyobb és nagyobb részét, és ez a trend várhatóan folytatódni fog, ahogy egy médium megvásárlása és üzemeltetése egyre több pénzbe kerül, és egy- re nehezebb lesz bekerülni a piacra Ma nagyon sok pénzre és szaktudásra van szüksége annak, aki megpróbál egy vállalkozást megvásárolni valamelyik létező médiavállalkozástól. Emiatt olyan vállalatoknak sikerül új vállalkozásokat meg- szerezni, amelyek már rendelkeznek médiavállalkozásokkal. Egyéni vállalkozók továbbra is indíthatnak médiavállalkozást a magazinok, könyvkiadás és internetes vállalkozások körében, de ezek nagyon apró vállalatként indulnak. Ezek az apró vállalkozások vagy nagyon gyorsan kiesnek az üzletből, vagy sikeresen növeked- nek addig, amíg meg nem vásárolja őket az egyik óriás médiakonglomerátum. Ahogy a médiavállalatok egyre nagyobbá és centralizáltabbá fejlődnek, fennáll a veszély, hogy lecsökkentik a megszólalók számát. Például ha küldünk egy levelet egy 1000 példányban megjelenő újság szerkesztőjének, jók az esélyeink, hogy a levelünk megjelenik, de ha ugyanezt a levelet egy 1 millió példányszámban meg- jelenő lapnak küldjük, sokkal kisebb az esélyünk rá. Minél nagyobb és hatalma- sabb egy médiavállalat, annál kisebb a hozzáférésünk, annál kevésbé lehetünk mi magunk is részesei az üzeneteinek, vagy tudjuk befolyásolni a vállalatot a döntés-