Page 385 - James Potter – Médiaműveltség
P. 385
15. fejezet: Kinek a tulajdona a tömegmédia, és ki irányítja? 361 televízióhálózatok (CBS vagy UPN) és az akkoriban tulajdonában álló Blockbuster- üzletek részére készített és terjesztett műsorok felügyelete, ráadásul lehetőség nyílt ezen műsorok flmzenéinek az MTV-n és a VH1-on való reklámozására és köny- vek árukapcsolására a Simon & Schuster révén – ezek mind a Viacom tulajdoná- ban voltak A harmadik a konglomerátumok egyesülése. Ez az, amikor egy médiavállalat más médiavállalatok kombinációját és/vagy nem médiában tevékeny vállalatokat vásárol fel, példa erre egy flmstúdió, ami egy napilapot, több rádiócsatornát, te- hetségkutató ügynökséget és egy étteremláncot vásárol fel Üzleti szempontból a kereszttulajdonlás igen vonzó a médiában. Nemcsak amiatt, mert nagyon proftáló, hanem mert lehetőséget ad a termékek keresztbe- hirdetésére is. Például amikor a Paramount megjelentette A Brady család című moziflmjét, a Viacom több héten keresztül ismételte a Brady TV-t a Nickelodeon csatornán, így reklámozva a flmet. Megafúziók Az 1980-es években 2308 médiavállalatot érintő egyesülés és felvásárlás történt, összesen 214 milliárd dollár értékben (Ozanich és Wirth, 1993). Mindez azt szol- gálta, hogy az erőforrások kevesebb vállalkozás között legyenek felosztva, és így felhasználásuk során ezeknek az újabb, nagyobb vállalatoknak az ügyvezető igaz- gatói kezében jelentősebb hatalom koncentrálódott. Az 1990-es években a fúziók egyre népszerűbbek lettek (lásd a 15.1. táblázatot), mivel nagy nyereséget jelentet- tek. Például a Westinghouse Electric Corporation, amely vasúti légfékek gyártásá- val kezdte meg a működését 1886-ban, úgy döntött, megváltoztatja a cég üzleti proflját. 1995-re megvásárolta az egyik fő televíziós hálózatot – a CBS-t – 5,4 mil- liárd dollárért, majd a következő két évben további 9 milliárdot költött kábeltévé- hálózatok és rádióállomások megvételére 1997-ben a cég áthelyezte a székhelyét New York Citybe, és felvette a CBS nevet („CBS Headquarters”, 1997), aztán a CBS-t felvásárolta a Viacom, és beleillesztette az akkori vállalatstruktúrájába, majd pedig kiszervezte a CBS Corporationt egy külön társaságba, amelynek azon- ban továbbra is a Viacom maradt a tulajdonosa. A telefontársaságok folyamatosan keresik a szórakoztatóipari cégek felvásárlá- sának lehetőségét. A GTE tulajdonában például 17 millió telefonvonal van, és évente 20 milliárd dolláros bevételre tesz szert A BellSouth a legnagyobb regioná- lis telefontársaság 19 millió telefonvonallal, melyek 16 milliárd dollárt hoznak évente. Ebből a pénzből a telefontársaságok örömmel fektetnek be nyereséges üz- letekbe, különösen olyanokba, ahol hozzáféréshez jutnak az információkat és szó- rakozást kereső fogyasztókhoz. 2011 márciusában az AT&T 39 milliárd dollárt ajánlott a németországi Deutsche Telekom tulajdonában álló T-Mobile megvéte- léért, csak hogy további 34 millióval növelje a már meglévő 96 millió előfzetője