Page 416 - James Potter – Médiaműveltség
P. 416
392 VI. rész: Szembesülés a problémákkal A per adatai szerint 2003-ban az USA gazdasági szereplőinek a spam 10 milliárd dollár költséget jelentett. A perben megnevezett egyik társaság az OptInRealBig. com és tulajdonosa, Scott Richter. Ez a cég versenyeket és promó ciókat használ, hogy információkat gyűjtsön az internethasználókról, majd eladja ezeket az infor- mációkat más spammereknek. Richter promóciói között találjuk például az Inferno nevű fogyasztótablettát, Jennifer Lopez eljegyzési gyűrűjének másolatát, Irak leg- keresettebb bűnözőit ábrázoló kártyajátékot és a „péniszftnesz” növényi étrend- kiegészítőt. Richter több százmillió e-mailt küld ki naponta, a cége ezáltal az egyik legnagyobb spammer Richter nem szereti a spammer fogalmat, és azt mondja: „Mi egy erőmű vagyunk az e-mail marketing világában. Kiállok amellett, amit csi- nálok.” (Jerome és Bane, 2004, 125–126). 2013 tavaszán az antispam őrző-védő csapat, a Spamhouse majdnem megsemmisült egy masszív DoS (szolgáltatásmeg- tagadási) támadás során, amikor a spammerek olyan mennyiségű információval tömték tele a Spamhouse-t, hogy emiatt leállt a szolgáltatása (Satter, 2013). Más antispam-szolgáltatások is célpontjai a spammereknek. Például Ron Guilmette másfél éven keresztül hozott nyilvánosságra feketelistákat spammerekről a Monkeys.com weboldalon, amíg 2003-ban olyan mérvű tömeges e-mail roham- mal árasztották el, hogy tíz nap után le kellett kapcsolnia a weboldalát. Guilmette elmondta: „Alábecsültem mind az ellenség kifnomultságát, mind brutális ártó szándékát” (Gaither, 2004a, Cl.). A spammerek nemcsak az e-mailekre szorítkoznak: e-könyv formáját öltő bur- jánzó üzeneteikkel megszállták az Amazont is. Az Amazon Kindle felhasználói belépnek az Amazonra, ott könyvet vásárolnak, és letöltik ezeket a Kindle könyv- olvasójukra. A kínálat pedig tele van zsúfolva spammel PLR-ek (Private Label Rights – magánjellegű kiadványok) formájában, amelyeket tipikusan 99 centért le- het megvásárolni. Miért tekinthetők ezek a PLR e-könyvek spamnek? Azért, mert ezeknek a könyveknek a többségét olyan emberek írják, akik egyszerűen fognak egy már kiadott könyvet, amelynek jók az eladási számai, majd néhány helyen ki- csit megváltoztatják, hogy más célcsoportoknak jobban tetsszen. Ezt többször megcsinálják, hogy magas eladási számokat érjenek el. Feltörekvő spammerek akár egy Autopilot Kindle Cash című DVD-t is vásárolhatnak maguknak, amely azt ígéri, hogy megtanítja őket napi 10-20 Kindle könyv kiadására anélkül, hogy egy szót is írniuk kellene Ezek a könyvek aztán a valódibb könyvekkel egy helyen listázódnak az Amazon kínálatában, amely lista ezért borzasztóan tele lesz tömve ilyen hamis e-könyvekkel. Mennyire komoly a probléma? 2002-ben 215 000 ha- gyományos könyvet adtak ki az USA-ban, és ezeket a nyomtatott könyveket ha- gyományos kiadótól vagy könyvesboltban lehetett megvásárolni. Ugyanebben az évben 33 000 nem hagyományos könyvet adtak ki (ezek jellemzően a szerzők ön- álló, magánkiadású könyvei), 2002-ben tehát a kiadott nem hagyományos könyvek számának aránya a hagyományosakéhoz képest 15% volt. 2010-ben a kiadott ha- gyományos könyvek száma 316 000-re emelkedett, míg a nem hagyományos köny- veké 2,8 millióra, azaz 886%-os volt immár az arányuk („Spam Clogging Amazon’s Kindle”, 2011).
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421