Page 411 - James Potter – Médiaműveltség
P. 411
16. fejezet: Magánszféra 387 Project, 2000). A szövetségi kormányzat bizonyos ügynökségeiről is derült már ki, hogy követési célból cookie-kat használnak. A szövetségi Offce of National Drug Control Policy (az úgynevezett drogbáró iroda) is cookie-kat használt az interneten böngésző emberek drogokkal kapcsolatos kereséseinek nyomon követé- sére. A Federal Bureau of Investigation (FBI) kifejlesztette és használatba vette a „Carnivore”-nak nevezett eszközt, amellyel el tudta olvasni egy gyanúsított e-mail fókjába érkező és onnan kilépő e-maileket az adott személy tudta és hozzájárulása nélkül. Ez a bírósági határozat nélküli telefonlehallgatáshoz hasonló eljárás. A média technológiáinak nyomon követési célú használata azonban nem korlá- tozódik csak a számítógépekre, hanem kiterjed a telefonokra is. Minden esetben, amikor telefonhívást kezdeményezünk, az bekerül egy adatbázisba: milyen számot hívtunk, és mennyi ideig beszéltünk. A mobiltelefonok esetében azt is rögzítik, hogy honnan beszéltünk A GPS alapú technológiákkal akkor is megtalálhatnak bennünket, ha éppen nem telefonálunk, és a hirdetők azonnal felhasználhatják ezeket az információkat. Például a Placecast a GPS nyomkövetési adatait használja az okostelefonokon ahhoz, hogy kövesse a potenciális fogyasztókat, és vonzó aján- latokat küldjön nekik, ha mondjuk egy Starbucks közelébe érnek. A vállalatok folyamatosan fejlesztenek ki új technológiákat a fogyasztók infor- mációinak begyűjtésére. Sok gyártó épít be különféle szenzorokat a termékeibe, hogy így lehessen nyomon követni annak használatát Az autók esetében a biztosí- tótársaságok már képesek fgyelemmel kísérni az ügyfeleik vezetési stílusát is, és ajánlataikat inkább az alkalmasságuk (vagy felelőtlenségük), mint az életkoruk és nemük alapján teszik meg („Building With Big Data”, 2011). A Google utcaszintű fényképeket készített minden házról és üzletről mindenhol a földön, a műholdak pedig olyan részletességű felvételeket készítenek a házainkról, hogy felismerhető, mi van az udvarunkban. Kamerák vannak mindenhol, hogy rögzítsék a mozgásun- kat a köztereken, ha vezetünk, ha egy üzletbe bemegyünk, vagy ha csak az utcán sétálunk Ezek közül a technológiai fejlesztések közül ugyan sok van, amelyik jelentős előnyöket biztosít számunkra, mégis súlyosan sértik a magánszféránkat. Sok ilyen behatolás tudtunkon kívül történik Például 2011 novemberében kipattant a hír, hogy a Carrier IQ nevű társaság 150 millió telefonra telepített olyan szoftvert, amely a felhasználók tudomása nélkül fért hozzá sms-ekhez, hívásnaplóhoz, webhasználat és helyelőzmények adataihoz. 2012 februárjában kitudódott, hogy a Facebook, a Yelp, a Foursquare, az Instagram és más weboldalakról letöltött alkalmazások az iPhone-okról és iPadekről infor- mációkat töltöttek fel a bennük tárolt kapcsolatokról (Calabresi, 2012). Legyünk óvatosak, ha egy vállalat egy „ingyenes” alkalmazást kínál. Amint telepítünk egy ilyen alkalmazást a számítógépünkre vagy a telefonunkra, elkezd összegyűjteni mindenfajta információt rólunk, majd elküldi ezeket annak a cég- nek, amelyik az alkalmazást „ajándékozta” nekünk. A vállalkozások úgy tekinte- nek a digitális mobilhálózatokra, mint az emberi lények nyomon követésének és a
   406   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416