Page 408 - James Potter – Médiaműveltség
P. 408
384 VI. rész: Szembesülés a problémákkal való megosztására, ami minden olyan szolgáltatót jelent, aki közvetlenül nem ré- szese a közöttünk és az információt kérő szolgáltató közötti tranzakciónak. Ha ilyen dokumentummal találkozunk, legtöbben gyorsan átfutjuk, majd amikor a vé- gére érünk, ott az „Elfogadom” gombra kattintva megkönnyebbülünk, hogy végre eljutottunk a regisztrációs folyamat végére, és használhatjuk a szolgáltatást. Aztán amikor már használjuk a szolgáltatást, nem is vagyunk többé tudatában, hogy a szolgáltató fgyelemmel kíséri tevékenységünket, rögzíti és felhasználja az ezzel kapcsolatos információkat a nekünk nyújtott szolgáltatás ellenőrzésére, és el is adja ezeket más szolgáltatóknak. Monitorálás Az információ digitálissá válásával, a mobil kommunikációs eszközök és a veze- ték nélküli kapcsolatok térhódításával a szervezetek fgyelemmel tudják kísérni gyakorlatilag minden tevékenységünket. Minden alkalommal, amikor a hitelkár- tyánkat vagy a csekkfüzetünket használjuk vásárláshoz, vagy kedvezményeket ve- szünk igénybe a klubkártyánkkal, vásárlásainkat rögzítik. 2010-ben az amerikaiak 3700 milliárd dollár értékben vásároltak hitel- és bankkártyával Ma okostelefonos alkalmazások teszik lehetővé, hogy termékeket vásároljunk úgy, hogy előre meg- rendeljük őket, és csak be kell mennünk átvenni a vásárolt terméket, a vételárat automatikusan ráterhelik a bankszámlánkra Ez egy hatalmas lépes a papír nélküli tranzakciók felé („Money? There’s an App for That”, 2011). A készpénztől eltérően a kártyás és telefonos vásárlások elektronikus nyomokat, bizonyítékokat hagynak hátra olyan adatbázisokban, amelyeket összekapcsolnak a velünk kapcsolatos más információkkal Minden alkalommal, amikor számítógépet használunk, tevékenységünket fgye- lemmel kísérik. Az ISP-k (internetszolgáltatók) gyűjtik az információkat arról, hogy mely honlapokat mennyi ideig látogattuk. A keresőcégek, mint a Google és a Yahoo, évek óta gyűjtik a kereséseinkre vonatkozó adatokat (Levy, 2006b), és báto- rítanak is bennünket, hogy még több személyes adatunkat tegyük elérhetővé szá- mukra. A BlueCava például adatbázist épít a világ összes számítógépe, okostelefonja és online kütyüje használatáról, és ezeket az adatokat összekapcsolja a felhasz- nálókkal. A Phorm támogatást nyújt az ISP-k számára az ún. mély csomagvizsgálat módszerének használatához, hogy elemezni lehessen a szervereken átmenő forgal- mat, és az ISP-k minden ügyfélről felépíthessenek egy részletes proflt. A Facebook egy további példa arra, hogy egy internetes szolgáltatás milyen ki- fnomulttá képes fejlődni a megfgyelésünket illetően. A Facebook másolatot készít mindenről, amit a felhasználók a szolgáltatásain keresztül posztolnak: ebbe bele- tartoznak a fényképek, szövegek, hang- és képanyagok, linkek, személyes adatok és minden egyes üzenet is. Emellett a Facebook fgyeli minden véleménynyilvá- nításunkat. A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg kifejtette egyszer, hogy a Facebook nemcsak hogy megszerzi a jogokat ezeknek a tartalmaknak a haszná-