Page 413 - James Potter – Médiaműveltség
P. 413
16. fejezet: Magánszféra 389 elégítése érdekében Ebben az ügyben a bíróság döntése szerint fontosabb volt egy csődbe jutott társaság hitelezőinek részleges kielégítése, mint az ügyfelei magán- szférájának védelme. Irányítás Amikor internetes webáruházban vásárolunk, azt hihetjük, hogy az összes termé- kük közül válogatunk, de a valóságban bizonyos termékek felé irányítanak, má- soktól pedig eltávolítanak bennünket, azaz a fgyelmünket és a végleges vásárlása- inkat a bolt oda irányítja, ahova akarja. Ha pedig információ után kutatunk egy webes keresőmotorral, azt hisszük, hogy a kulcsszavakkal kifejezhető legreleván- sabb információkat kapjuk eredményként, de valójában csupán a potenciálisan a keresett információt tartalmazó honlapok kis csoportjához vezetnek bennünket. Mindkét helyzetben azt hisszük, kezünkben az irányítás, de ez illúzió, hiszen a legtöbb termék és információ utáni internetes kereséseinket a választási lehetősé- geinket jelentősen beszűkítő szervezetek irányítják. Ezek a szervezetek két mód- szerrel korlátozzák a választási lehetőségeinket: fzetett találatokkal és az előzmé- nyekre építéssel A fzetett találati helyezések módszerét a Google fejlesztette ki a keresési algo- ritmusa részeként. (A szakasz további része a Google jelenlegi céges stratégiájára nézve nem igaz. Az itt olvasható, immáron meghaladott érvelésmenet mindazonál- tal a 7. amerikai kiadás hiteles fordítása – a ford.) Amikor beírjuk a keresési kulcs- szavakat a keresőablakba a Google oldalán, ezek a kulcsszavak irányítják ugyan a keresést, de a találatokat befolyásolják azok a hirdetők, akik fzetnek a Google-nak ezért. A fzetett találatok csökkentik a népszerűségre alapított találatok objektív természetét, de nem jelentik a magánszféránk megsértését – az előzményekre épí- tés viszont ezt jelenti. Az internetes áruházak üzemeltetői és a keresőmotorok információkat gyűjte- nek korábbi vásárlásainkról és kereséseinkről, hogy az aktuális tevékenységünket irányítsák az oldalaikon Például az Amazon comhoz hasonló áruházak informá- ciókat gyűjtenek a vásárlásainkról és a korábbi vásárlási tevékenységünkről a saját honlapjukon, és az aktuális vásárlásunkat ezen információk alapján irányítják. Ezek a kereskedők azt mondják nekünk, hogy mindezt a mi érdekünkben teszik, hogy a vásárlásunk hatékonyabb és élménytelibb legyen, amikor olyan termékek- hez vezetnek bennünket, amelyek valószínűleg a leginkább érdekelnek bennünket, és segítenek elkerülni a számunkra érdektelen termékeket Ez a gyakorlat persze számukra is előnyös, mivel ezzel a sikeres marketingeszközzel növelni lehet az el- adásokat Nem csak a kereskedők gyakorolnak felettünk számottevő irányítást, a kereső- motorok ugyanezt teszik. Például a Google amellett, hogy kulcsszavakat és hirde- tési találatokat használ a keresési algoritmusaiban, felhasználja a keresési előzmé-