Page 410 - James Potter – Médiaműveltség
P. 410
386 VI. rész: Szembesülés a problémákkal dául kijelentette, hogy a cookie-technológia körüli felhajtás jelentéktelen, és majd „elcsendesedik” (Pew internet & American Life Project, 2000). De nem csendese- dett el. Az ezt követően végzett közvélemény-kutatások során sokan azok közül, akik megértették a cookie-k lényegét, továbbra is bírálták a használatukat. Egy 2000-ben végzett közvélemény-kutatásban az internethasználók 54%-a vélekedett úgy, hogy a weboldalak a felhasználót követő gyakorlata káros, mert ez a magán- szféra megzavarása, és csupán 27%-uk gondolta hasznosnak a nyomon követést, mivel ennek segítségével a weboldalak személyre szabott információkkal láthatják el a vásárlókat. Az internethasználók 54%-a megadta volna a személyes adatait a weboldalak részére, további 10% megfelelő körülmények esetén adta volna át az adatait, és 27%-uk vallotta magát keményvonalas privátszféra-védelmezőnek, vagyis olyannak, aki soha nem adna meg személyes adatokat weboldalakon (Pew internet & American Life Project, 2000). A nyomás hatására a Netscape beépített a böngésző következő kiadásába egy eszközt, amellyel a felhasználók letilthatták a cookie-k használatát, de ennek egy- általán nem volt egyszerű a kezelése. A weboldalak használói elfogadták a cookie- kat a számítógépükre, hacsak nem tiltották meg kifejezetten a cookie-k használatát – ez a klasszikus „opt-out” séma (kijelentkezés, letiltás). Az opt-out azt jelenti, hogy a fogyasztónak kell lépéseket tennie a cookie-k elkerülésére, és ha ezeket a lépéseket nem teszi meg, akkor a társaságok engedélyezettnek tekintik a cookie-k további használatát A Netscape esetében a felhasználónak két menürendszerbe kellett beleásnia magát, hogy megtalálja a cookie-k letiltásának helyét. A Microsoft a cookie-k irányításának lehetőségét az internet Explorer frissebb verzióiba építette be Az internethasználókat jelenleg fgyelmeztetni kell arra, ha egy weboldal har- madik fél cookie-ját kívánja elhelyezni a számítógépen, azaz egy olyan cookie-t, amely elősegítheti a teljes internetes aktivitás nyomon követését. De még ezekkel a böngészőkbe épített új eszközökkel is csak az emberek 10%-a használ cookie-kat tiltó beállításokat, mivel sokan továbbra sem tudják, mik is ezek, vagy hogyan kell védekezni ellenük (Pew Internet & American Life Project, 2000). A cookie-kat jelenleg az internetszolgáltatókon és az online üzleteken kívül más cégek is használják: ma már léteznek „third-party (harmadik fél) hirdetési hálózatok”, amelyek cookie-kat használnak az internetezők webes aktivitásának nyomon követésére, és hirdetéseket jelentethetnek meg az egyes felhasználók ki- nyilvánított érdekei és szükségletei szerint Az egyik ilyen hirdetési hálózat a Doubleclick, amely hirdetési bannerek weboldalakon való megjelentetésével emel- kedett fel Kiderültek továbbá a cookie-k használatának megdöbbentő formái is. Ezek a példák jól érzékeltetik, milyen hatékonyak a cookie-k az aktivitás nyomon követé- sére valakinek a számítógépén. Például egy bostoni technológiai cég, a Pharmatrak Inc. elismerte a vásárlók – nyilvánosság tájékoztatása nélküli – nyomon követését egészségmegőrzéssel kapcsolatos weboldalakon (Pew Internet & American Life