Page 439 - James Potter – Médiaműveltség
P. 439
17. fejezet: A médiában elkövetett szerzői jogsértések 415 Továbbá azoknak, akik megszerzik ezeket az ingyenes üzeneteket, és más formá- ban állítják őket össze, engedélyezniük kell ennek az újonnan összeállított üzenet- nek az ingyenes terjesztését is. A copyleft egy licencezési forma, amely felhasz- nálható számítógépes szoftverek, dokumentumok és művészi alkotások szerzői jogainak kezelésére. Általánosságban a copyleft a nyitottságról és közösségi tulaj- donba vételről, míg a copyright a hozzáférés korlátozásáról és a személyes tulaj- donról szól Mi a kalózkodás? A kalózkodás legegyszerűbb formája a mások tulajdonának engedély nélküli fel- használása. A kalózkodás megértésének kulcsa a tulajdonjog fogalma. Amíg a ter- mészetben létező dolgok (például autók, bútorok, iPadek) esetében a tulajdonjog viszonylag könnyen megállapítható, addig a szellemi tulajdon (mint a találmányok és a médiaüzenetek) tulajdonosa esetében ez sokkal nehezebb. A kormányzatok emiatt létrehozták a szellemi tulajdon nyilvántartásának rendszerét a szerzői jogok formájában. A médiaüzenetek szerzői terjeszteni akarják az üzeneteiket, de ellen- értéket is szeretnének értük, ezért szerzői jogi védelem alá helyezik ezeket. A tö- megmédia a szerzők számára fontos eszköz és fenyegetés egyszerre. Mint eszköz a tömegmédia széles körben elérhetővé teszi a szerzők termékeit a közönség számá- ra, akik fzetnek ezekért, így tartva el a szerzőket, és ők így tudnak tovább alkotni. Ugyanekkor a tömegmédia fenyegetés is a szerzők számára, mivel ha a műveik digitalizálásra kerülnek, és felkerülnek a tömegmédia csatornáira, nemcsak azok számára lesznek elérhetőek, akik hajlandóak értük fzetni, hanem olyanok is lemá- solják és terjesztik ezeket, akik nem fzetnek a jogtalanul készített vagy továbbított másolatokért semmit a szerzőknek. A kalózkodás formái A kalózkodás gyűjtőfogalmába három formáját soroljuk: „bootleg” felvételek készí- tése, hamisítás és jogvédett tartalom ingyenes hozzáférésű megosztása. A „bootleg” felvételek készítése az, amikor engedély nélkül készül felvétel az üzenet élő közlé- sekor (például zeneszámok felvétele koncerten vagy egy flm rögzítése a moziban), aztán ezt a felvételt később terjesztik. Hamisításkor a jogvédett üzenetet lemá- solják a csomagolással együtt, és úgy értékesítik, mint magát a valós, eredeti ter- méket. Üzenetek megosztására jellemzően úgy kerül sor, hogy magánszemélyek, miután megvásárolták a médiatermék egy példányát, mások számára ingyenesen elérhetővé teszik. Az üzenetek szerzőinek kreatív terméke mindhárom esetben el- lentételezés nélkül kerül széles körben terjesztésre.
   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444