Page 443 - James Potter – Médiaműveltség
P. 443
17. fejezet: A médiában elkövetett szerzői jogsértések 419 körülbelül 2%-a mondta, hogy osztott már meg zenét; két évvel később több mint 30%-uk ismerte el, hogy töltött már le zenét (Moody, 2002). A USA Weekend által 2002 májusában tinédzserek körében készített közvélemény-kutatásban a megkér- dezettek 54%-a válaszolt úgy, hogy nem láttak semmi rosszat az internetes zenele- töltésben, és csupán 10%-uk gondolta, hogy ezt nem szabadna, 45%-uk pedig rendszeresen vagy alkalmanként töltött le zenét az internetről („Tunes & ’tudes”, 2002). Felvértezve ezekkel a becslésekkel, a zeneipar 2000-ben lekapcsolta a Napstert és a helyén gyorsan megjelenő, sok más zenemegosztó szolgáltatást (mint az MP3. com, a Gnutella, a Freenet, a Kazaa, a Morpheus és az iMesh). 2008-ra a zeneipar úgy érezte, még rosszabb a helyzet a kalózkodást illetően. Amy Weiss, a RIAA (Recording Industry Association of America) szóvivője szerint számtalan köztisz- teletben álló csoport és elemző megállapította már, hogy az illegális fájlmegosztás hátrányosan érintette a CD-eladásokat. Lewin (2008) úgy becsülte, hogy egy iPodon vagy digitális zenelejátszón átlagosan 842 illegálisan másolt zeneszám van, és hogy a 14 és 17 év közöttiek zenei könyvtárában átlagosan 61% az illegálisan letöltött zeneszámok aránya. A RIAA weboldalán még egy tanulmányt is idéztek, azt állítva, hogy a zenei kalózkodás évente az USA gazdaságának 12,5 milliárd dolláros veszteséget, több mint 70 000 munkahely elvesztését és 2 milliárd dollár- nyi munkabérkiesést okoz. Az RIAA még odáig is elmerészkedett, hogy azt állít- sa, 2008-ban a letöltött zenék 95%-a kalóz eredetű, aminek hatására a bírálóik megkérdőjelezték a becsléseiket, mondván, azok féktelenül magasak. Például Mahoney (2009) rámutatott arra, hogy a zeneipar 2008-ban 3,7 milliárd dolláros bevételt ért el, azaz ha mindezekért az állítólagosan letöltött zeneszámokért fzet- tek volna, a zeneipar bevételei 74 milliárd dollárt tettek volna ki, ami ötször több, mint a valaha volt legjobb évük bevétele. A houstoni székhelyű Voter Consumer Research vizsgálatok sorozatát végezte el, és arról számolt be, hogy akik több zenét töltenek le illegálisan, kevésbé valószínűen vásárolnak törvényes eladóktól zenéket (Tranceaddict Forum, é. n.). Felix Oberholzer-Gee a Harvard Business Schoolról és Koleman Strumpf a University of North Carolináról az OpenNap fájlcserehálózaton keresztül letöltött zeneszámok millióit követte nyomon, majd összehasonlították eredményeiket ugyanezen zeneszámok CD-inek eladási számaival, és megállapították, hogy „a fájlmegosztás legfeljebb az eladáscsökkenés egy kis hányadára lehet magyará- zat”. Oberholzer-Gee és Strumpf 680 albumot kísért fgyelemmel 2002 második felében, válogatva a 17 hét alatt letöltött zenék széles tartományából. Számítógépes programokat használtak a letöltések automatikus monitorozására, és ezeket az adatokat hasonlították össze a megfgyelt időszakban az albumok eladási számai- val, hogy megtudják, van-e kapcsolat közöttük. A leggyakrabban letöltött zeneszá- mok esetében a megnövekedett letöltési szám nem okozott visszaesést a CD-eladá- sokban. Valójában úgy tűnt, hogy azok az albumok, amelyek több mint 600 000 példányban keltek el a vizsgált időszakban, jobban fogytak, amikor sűrűbben töl-
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448