Page 445 - James Potter – Médiaműveltség
P. 445
17. fejezet: A médiában elkövetett szerzői jogsértések 421 lásra. Ennek észlelésére a szoftverfejlesztők szoftvereket készítettek. A kutatások jellemzően 30% körül találják a főiskolákon a részben vagy teljes mértékben plagi- zált dolgozatok arányát (T. Y. Jones, 2006), és úgy tűnik, a probléma növekszik. Egy felmérés a közelmúltban feltárta, hogy a középiskolai és főiskolai/egyetemi diákok több mint harmada bevallottan plagizált már a kivágás-beillesztés módsze- rével. A Pew Research Center tanulmánya szerint pedig a főiskolai igazgatók 55%-a vélte úgy, hogy a plagizálás az utóbbi évtizedben gyakoribbá vált, és közülük 89% az internetet jelölte meg a fő oknak (Gormly, 2012). Ki a hibás? Az évek során a törvényalkotás és a médiaipar szervezetei megpróbáltak megol- dást találni a kalózkodás roppantul bonyolult problémájára. Ezek a törekvések öt kategóriába sorolhatók: jogalkotás, bűnüldözés, jogérvényesítés, másolásvédelmi technológiák és új üzleti modell kialakítása. Jogalkotás Az USA kongresszusa az elmúlt évtizedekben igyekezett világossá tenni a szerzői jogok tartalmát és a szerzők, valamint a médiaüzeneteket személyes használatra igénybe vevő magánszemélyek jogait, és ennek érdekében számos jogszabályt al- kotott: 1992-ben született az Audio Home Recording Act (AHRA), később, 1998- ban pedig a Digital Millennium Copyright Act. Az AHRA hatálya alatt minden digitális rögzítőeszköznek rendelkeznie kellett egy Serial Copy Management System (SCMS) nevű rendszerrel, amely a digitális rögzítők számára lehetővé tette első generációs másolatok készítését egy digitálisan rögzített műről. Bár a techno- lógia megakadályozza, hogy második generációs másolat készüljön az elsőről, azt lehetővé teszi, hogy tetszés szerinti számban készüljenek első generációs másola- tok. Az AHRA továbbá minden újonnan értékesített digitális rögzítőeszköz után legfeljebb 8 dolláros, minden digitális audiokazetta és -lemez eladása után pedig 3 dolláros jogdíjat biztosított. Ezt az adót a digitális médiaeszközöket gyártók f- zették meg, és azok között a jogtulajdonosok között került felosztásra, akiknek a zenéjét feltételezhetően lemásolták. Erre az adóra tekintettel a jogtulajdonosok örökre lemondtak a fogyasztók otthonában található rögzítőeszközökkel készített másolatok szerzői jogsértése miatti igényeikről. Ez összemérhető a szerzői jogi törvényben megfogalmazott „méltányos használat” kivétellel, amely megengedi a fogyasztónak a jogvédett zenék másolását nem kereskedelmi céllal. Az SCMS és a jogdíj előírásai azonban csak digitális hangrögzítő eszközökre érvényesek. Mivel a számítógépek nem digitális hangrögzítő eszközök, nem kell megfelelniük az SCMS előírásainak („Music Piracy and the Audio Home Recording Act”, 2002).
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450