Page 442 - James Potter – Médiaműveltség
P. 442
418 VI. rész: Szembesülés a problémákkal Mekkora probléma a kalózkodás? Feltételezhető, hogy a kalózkodás – különösen a zene terén – elterjedt, de senki sem tudja biztosan, hány ember és mennyi zenét oszt meg illegálisan. Mivel pedig a kalózkodás illegális, az elkövetők nem szívesen teszik közzé minden tevékenysé- güket. A pontos jelzőszámok ezek miatt az akadályok miatt tehát nem ismertek, és így különböző csoportok próbálják meg felbecsülni, mekkora is a probléma, és mi- vel ezek a csoportok eltérő gazdasági és emberi magatartási előfeltevésekből in- dulnak, a becsléseik nagyon eltérők. A médiaipar minden szegmensében tevékeny professzionális szervezetek és vál- lalatok sérelmezik, hogy az üzeneteikkel való kalózkodás miatt magas bevételektől esnek el. Amikor az eladási számok csökkenését tapasztalják, azt feltételezik, hogy ennek a kalózkodás az oka, és nem a termékek gyenge minősége vagy a fogyasztói ízlések megváltozása. Vizsgáljunk meg a problémával kapcsolatban néhány becs- lést a médiaipar három szegmensében: zeneművek, flmek és nyomtatott művek esetében Zene A kalózkodás a zeneiparban több évtizedes probléma Az emberek már az 1950-es években használtak kazettás felvevőket a rádióból felvett műsorokkal való kalóz- kodásra. Házi felvevő berendezésekkel át lehetett másolni a hanglemezeket vagy kazettákat is más kazettákra, de ehhez kellett a felvétel egy példánya, és egyszerre csak egy másolatot lehetett készíteni Az 1990-es években az internethasználók felfedezték az mp3-as zenei fájlokat. Ezek a digitális zenei fájlok az eredeti méretük 10%-a alá voltak tömörítve, és így viszonylag gyorsan letölthetők voltak az internetről. 1999-ben a felhasználók 17 millió mp3-fájlt töltöttek le naponta (Peraino, 1999). Az egyik legnépszerűbb módja a zenék megosztásának az volt, hogy a letölteni szándékozók felmentek a Napster honlapjára, ahol más felhasználók ezrei által megosztásra kínált zenei könyvtárak tartalmához fértek hozzá A zeneipar az 1990-es években az eladási számok folyamatos emelkedését ta- pasztalta meg, elérve majdnem az egymilliárdos tételszámot (CD-k, kazetták és mindenfajta más felvétel) évente. 1999-ben a zenei iparág aztán úgy vélte, hogy a zenei kalózkodás hirtelen hatalmas problémává növekedett. Állította, hogy körül- belül 3,6 milliárd zeneszámot töltenek le az USA-ban havonta, és hogy minden 4 CD-ből 1 valójában kalózmásolat. 2001 végén a zeneipar becslése szerint ugyan- annyi CD-t másoltak le, ahányat megvásároltak („Music Piracy and the Audio Home Recording Act”, 2002). A zeneipar szerint az illegális fájlkereskedelem volt felelős a jogtiszta zeneérté- kesítés visszaeséséért („Net Music Piracy”, 2004). 1999-ben az internethasználók