Page 298 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 298
296 Médiaszocializáció megragadni a hagyományos ISP (Identitásállapot Paradigma). A felmerülő kritikák 27 nyomán két bővített identitásmodellt is kidolgoztak: a duális­ciklus modellt és 28 a bizonyosság­bizonytalanság modellt 29 A duális­ciklus modell szétbontotta az ISP-ben leírt folyamatokat két-két elkülö- nült folyamatra: az explorációt széles körű és mély explorációra, az elköteleződést pedig elköteleződésre és a vele való azonosulásra. A széles körű exploráció külön- böző identitásalternatívák feltárását és próbálgatását jelenti, míg a mély exploráció a már kiválasztott alternatívák megismerését, alaposabb vizsgálatát, és az énhez való viszonyának értékelését. Az elköteleződés egy-egy identitásalternatíva kivá- lasztása (a hozzá kapcsolódó értékekkel, célokkal és vélekedésekkel együtt), míg az azonosulás az elköteleződéssel a kiválasztott alternatívák elfogadását jelenti, amikor az önbecsülés forrásává válik az, hogyan sikerül megvalósítani ezeket az alternatí- vákat. Később egy ötödik folyamatot is azonosítottak, az ún. körben forgó vagy 30 ruminatív explorációt, ami megrekedést jelent az explorációs folyamatban. Ennek hátterében a személy irreális elvárásai, az alkalmazkodást hátrányosan érintő perfekcionizmusa és attól való félelme áll, hogy esetleg rossz döntést hoz. A széles körű exploráció nyújt alapot az elköteleződésre (vagyis arra, hogy a sze- mély képes legyen kiválasztani bizonyos identitásalternatívákat), míg a mély explo- rá ció alapján eldől, hogy a kiválasztott alternatíva felvállalható-e, azaz érdemes-e azonosulni az elköteleződéssel. Az egyik folyamat tehát az elköteleződések kiala­ kítását írja le, míg a másik az elköteleződések értékeléséről szól. A későbbi kutatá- sok eredményei szerint az értékelés nem áll le, évek múltán, bizonyos változások nyomán (pl. házasság vagy válás, állásvesztés vagy bármi váratlan életesemény) újra aktiválódik. A duális-ciklus modell tehát folyamatként írja le mind az ex plo- 31 rá ciót, mind az elköteleződést, mindkettőt többdimenziósnak tekintve. A bizonyosság­bizonytalanság modell 3 folyamatot feltételez: elköteleződést, mély explorációt és az elköteleződés újraértékelését. Az elköteleződés értelmezése itt az előző modell elköteleződés és azonosulás az elköteleződéssel dimenziójának kom- 27 James E. Marcia: Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology 3 (1966). 551–558. 28 Koen LuycKx – Luc Goossens – Bart Soenens – Wim Beyers: Unpacking commitment and exploration: Preliminary validation of an integrative model of late adolescent identity formation. Journal of Adolescence 29 (2006). 361–378. 29 Elisabetta Crocetti – Monica RuBini – Wim Meeus: Capturing the dynamics of identity formation in various ethnic groups: Development and validation of a three-dimensional model. Journal of Adolescence 31 (2008) 207–222. 30 Koen L LuycKx – Seth J. SchWartZ – Michael D. BerZonsKy – Bart Soenens – Maarten VansteenKiste – Ilse SMits – Luc Goossens: Capturing ruminative exploration: Extending the four- dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality 42 (2008) 58–82. 31 Koen LuycKx – Seth J. SchWartZ – Luc Goossens – Wim Beyers – Missotten Lies: A Process- Oriented Model of Identity Formation and Evaluation. In: Seth J. schWartZ – Koen LuycKx – Vivian L. Vignoles (eds.): Handbook of Identity Theory and Research. NewYork, Springer, 2011. 77–98.
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303