Page 297 - Kósa Éva – Médiaszocializáció
P. 297
sZaBó laura: Mit tesz a tudomány és mit a média… 295 miájára nézve. Kibontakozó felnőttkorban is akadályozza ez a szülői gyakorlat a fa- tal autonómiáját, de kétségtelenül vannak pozitív következményei a szülő-gyerek kapcsolatra nézve. A helikopter szülőség mérésére a szerzők 5-tételes kérdőívet dolgoztak ki. A kér- dőív arra a kérdésre összpontosított, mennyire jellemző, hogy a szülők döntéseket hoznak a fatal helyett. A szülők és gyermekük véleményét is kikérték egy 5-fokú skálán a következő tételekkel kapcsolatban: „A szüleim fontos döntéseket hoznak az életemmel kapcsolatban (pl. hol lakjak, hol dolgozzak, milyen tárgyakat vegyek fel).”; „A szüleim közbenjárnak, amikor a barátaimmal vagy a szobatársaimmal kialakult vitákat kell rendezni.”; „A szüleim közbenjárnak, amikor a munkáltatómmal vagy a tanáraimmal kialakult problémákat kell megoldani.”; „A szüleim minden problé- mámat vagy krízishelyzetemet megoldják.”; „A szüleim keresnek nekem munkale- hetőségeket vagy egyéb lehetőségeket (helyet szakmai gyakorlatra, külföldi tanulá- si lehetőségeket stb.).” A tételeket természetesen átfogalmazták a szülői kérdőívekben. Az eredmények szerint a helikopter szülőség valóban létező, egy faktorba rende- ződő mintázatnak bizonyult (elkülönülve a vizsgálatban szereplő egyéb szülői ma- gatartási dimenzióktól), amely pozitívan kapcsolódott a szülői bevonódáshoz a fatal életébe és bizonyos szülő-gyerek kapcsolati tényezőkhöz is: a szülői iránymutatáshoz, a kölcsönös önfeltáráshoz, az érzelmi támogatáshoz. Igaz, megjelent két nyugtala- nító negatív kapcsolat is: nemcsak az fatal autonómiáját rontotta, hanem az iskolai programjaiba való bevonódását is. A helikopter szülő tehát – elsősorban saját szeparációs félelmeire, és nem gyer- meke valós igényeire reagálva – indokolatlanul gyakran avatkozik a fatal életébe és veszi kezébe a dolgokat, ám ezzel biztosítani kívánja gyermeke jóllétét és sikeres- ségét. Célja elérése érdekében nem riad vissza bizonyos mértékű pszichológiai kont- rolltól sem: megbántódik és kiengesztelést vár, ha pl. gyermeke nem úgy reagál egy helyzetre, ahogyan azt ő elvárja, vagy nem osztja meg vele az elképzeléseit stb. A szülői pszichológiai kontroll nagyon károsan hat a kibontakozó felnőttkor iden- titásalakítási folyamataira. Manapság már ebben az életkorban – és nem serdülő- 25 korban – zajlanak azok az identitásalakítási folyamatok, amelyek a húszas évek végére elvezetnek a felnőtt szerepek felvállalásához. A kibontakozó felnőttkort Arnett egyedülálló lehetőségnek tarja az explorációra, arra a folyamatra, melynek 26 során a fatal – most már felnőttekre jellemző kognitív fejlettség birtokában – vizs- gál meg identitásváltozatokat a legkülönbözőbb életterületeken. Az identitáskutatások a 2000-es évekre eljutottak arra a felismerésre, hogy a ki- bontakozó felnőttkorra jellemző identitásalakítási folyamatokat nem képes elég jól 25 Koen LuycKx – Bart Soenens – Maarten VansteenKiste – Luc Goossens – Michael BerZonsKy: Parental psychological control and dimensions of identity formation in emerging adulthood. Journal of Family Psychology 21 (2007). 546–550. 26 Arnett i. m. (2. lj.).
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302