Filmes trükkök 1.
A mozgókép történelme szorosan összekapcsolódik a technika fejlődésével. Amíg Lumière vonatának érkezése még a valóság leképezéséről szólt, úgy mára már komoly fejtörést okoz, vajon mennyire igazi, amit a mozivásznon látunk. A számítógépes utómunka rengeteg addig elképzelhetetlen és felejthetetlen mozis élményt adott nekünk. Vegyük sorra, milyen vizuális trükkökkel próbálják becsapni szemünket a filmes szakemberek!
Optikai illúzió
A perspektívával való játék főként a mozi korai időszakára volt jellemző, Buster Keaton vagy Charlie Chaplin például gyakran használta ezt a trükköt a veszélyesebb jelenetek forgatásánál. Ezen az oldalon több ilyen példát is összegyűjtöttek. Manapság azért nem népszerű ez a technika, mivel a veszélyes jeleneteket kaszkadőrökkel vagy számítógépes technika segítségével rögzítik. Viszont Peter Jackson A gyűrűk ura forgatása során mégis ehhez az ősi trükkhöz nyúlt, amikor a hobbitok alacsony méretét kellett valóságosan ábrázolnia.
Stop motion
A stop motion kifejezés a képkockánként beállított és rögzített eljárást jelent, amelyet később mozgóképpé dolgoznak össze. A hagyományos filmfelvétellel ellentétben itt nem valós időben megrendezett sebességgel kerülnek rögzítésre az események, hanem a mozgóképet alkotó összes képkocka egy-egy külön beállítást jelent, melyet állókép, azaz fotó formában rögzítenek. Majd az így keletkező állóképeket egymás után vágva, összeillesztve jön létre a mozgókép, animáció. A stop motion film az animációs filmek létrehozásának egyik fő módszere volt a fejlettebb számítógépes technika megjelenése előtt. Habár jelentősége a moziiparban csökkent, ma is kedvelt módszer a kísérletező filmesek körében, mivel technikai igénye rendkívül minimális. Az alábbi videó a stop motion fejlődését mutatja be az 1900-as évektől egészen napjainkig.
Wes Anderson filmrendező két animációs filmjét, A fantasztikus Róka urat és a Kutyák szigetét is stop motion technikával készítette. Az alábbi videó a Kutyák szigete kulisszatitkaiba avat be bennünket.
Matte painting – háttérfestés
Az úgynevezett matte painting már a 20. század elején is használatos volt a filmes illúzió megteremtésére. A háttérfestés egy táj vagy távoli hely festett ábrázolása, amely lehetővé teszi a filmkészítők számára, hogy egy olyan környezet illúzióját hozzák létre, amely nincs jelen a forgatás helyszínén. A jelenetekben a festett rész statikus, sok esetben üveglapra készül, a mozgó jeleneteket később integrálják. Természetesen a számítógépes technikák megjelenésével a matte paintinget már csak digitális formában használják.
Háttérvetítés
Olyan trükkfelvételi eljárás, melynél a külső felvétellel előre elkészített hátteret a műteremben a szereplők háta mögé vetítik, s a kettő egységéből alakul ki a kész film. Ezt a technikát gyakran használják autós jelenetek forgatásánál, hiszen jóval olcsóbb és egyszerűbb, mint külső helyszínen forgatni.
Források:
https://liked.hu/film/ilyen-filmes-trukkoket-alkalmaztak-nemafilmes-korszakban/