Médiatanítás játékokban

2020. 07. 21. internet cikk 3–8. évfolyam

A digitális munkarendben a gyerekek elsősorban a matematika, nyelvtan, irodalom, történelem, angol, német tantárgyakkal foglalkoznak, a médiaismeret kissé háttérbe szorul. Aki médiát tanít, az is inkább a másik tárgyának anyagát igyekszik online formába hozni (ehhez mi is adtunk tippeket). Médiából érdemes hosszú távon gondolkodni.

A gyerekek valószínűleg többet játszottak konzolon vagy számítógépen, mert az első hullám alatt nem mehettek ki, hiszen zárva voltak még a játszóterek is. Ez biztosan nem jó, de próbáljuk meg a legtöbbet kihozni belőle, ha megismétlődik a második hullám alatt. A médiaismeret-óra hosszú távra tervezése és a gyerekek játékszenvedélye hasznosan összekapcsolható – íme, két játék, amelyet amúgy is sokan játszanak.

Minecraft Education Edition

Ez a Minecraft (MC) oktatási verziója, amelyet külön le lehet tölteni itt. A használata egy ideig ingyenes, aztán sajnos fizetőssé válik, bár jelképes az összeg, egy tanulói licenc 5 dollár egy évre.

Mire jó?

Egyrészt kihasználhatjuk, hogy a gyerekek szeretik ezt a játékot, de a korosztály teteje olyan 12-13 év, tehát a nagyobbak már „kinőttek” ebből, bár a feladattól is függ, hogy mennyire találhatják vonzónak. Olyasmi elven működik, mint a Google Classroom, tehát meghívhatjuk csak a saját osztályunkat vagy csoportunkat is, a tanárnak pedig különleges jogosultságai vannak. Nem gyilkolászhatják például egymást a gyerekek, mint a sima MC-ban. Természetesen az építkezés a lényeg itt is, vannak kész tananyagok is a programban. Sok minden magyarul is olvasható, némi angoltudás azért szükséges, de nem vészes. Ha létrehoztuk a saját világunkat (leckénket), az már teljesen magyar lesz.

Leckek
Itt lehet kiválasztani a mások által készített leckéket
 
 Matekfeladat
Éppen egy matekfeladatok oldok meg, a veteményeskert megadott részét burgonyával, tökkel és más zöldségekkel kell bevetni és táblákkal megjelölni

 

Mire használhatjuk médiaismeretből?

Előre elkészített médiás feladatok nincsenek, de mi készíthetünk ilyeneket. A borítóképen a debreceni Bűvösvölgy 3-as stúdiója látható, amelyet én építettem fel MC-ban. A stúdióban hírekkel kapcsolatos feladatokat kell megoldaniuk a gyerekeknek. Itt látható egy videó is:

 

 

Fontos része a játéknak, hogy a gyerekek portfóliót készíthetnek  ez egy kis könyvecske, amelybe bekerül minden, amit lefényképeznek, így követhető akár hosszú távon is a tevékenységük.

Portfolio
Ezt a portfóliót készítettem a hírekkel kapcsolatos feladat megoldása közben a példa kedvéért
 

Mivel a MC lényege az építkezés, olyan feladatot is kaphatnak a diákok (akár projektmunkában is), hogy építsenek díszleteket filmekhez, például a tömegfilmes műfajokhoz: akciófilm, romantikus film, sci-fi, fantasy. Ehhez nyilván meg kell nézniük, mik ezeknek a műfajoknak a jellegzetességei, belenézhetnek filmekbe, hogy ötleteket merítsenek.
Feladat lehet az is, hogy megfelelő képkivágású fényképeket készítsenek (totál, kistotál stb.), ezeket nevezzék is meg a portfóliójukban. Természetesen itt is segítségükre lehet a tankönyv vagy az internet.

Előnyök...


...és hátrányok

BelepesA bejelentkezés felülete, csak Microsoft regisztrációval működik, gmaillel, freemaillel nem 


LEGO Worlds


Ennek a játéknak nincsen oktatási verziója, viszont sokkal aprólékosabb a világa. A MC-tal szemben itt például vannak járművek, amelyeket használni is lehet. Akár újra is lehet forgatni híres autós, repülős, motorcsónakos stb. jeleneteket.

Előnyök...


...és hátrányok