Médiatanítás játékokban
A digitális munkarendben a gyerekek elsősorban a matematika, nyelvtan, irodalom, történelem, angol, német tantárgyakkal foglalkoznak, a médiaismeret kissé háttérbe szorul. Aki médiát tanít, az is inkább a másik tárgyának anyagát igyekszik online formába hozni (ehhez mi is adtunk tippeket). Médiából érdemes hosszú távon gondolkodni.
A gyerekek valószínűleg többet játszottak konzolon vagy számítógépen, mert az első hullám alatt nem mehettek ki, hiszen zárva voltak még a játszóterek is. Ez biztosan nem jó, de próbáljuk meg a legtöbbet kihozni belőle, ha megismétlődik a második hullám alatt. A médiaismeret-óra hosszú távra tervezése és a gyerekek játékszenvedélye hasznosan összekapcsolható – íme, két játék, amelyet amúgy is sokan játszanak.
Minecraft Education Edition
Ez a Minecraft (MC) oktatási verziója, amelyet külön le lehet tölteni itt. A használata egy ideig ingyenes, aztán sajnos fizetőssé válik, bár jelképes az összeg, egy tanulói licenc 5 dollár egy évre.
Mire jó?
Egyrészt kihasználhatjuk, hogy a gyerekek szeretik ezt a játékot, de a korosztály teteje olyan 12-13 év, tehát a nagyobbak már „kinőttek” ebből, bár a feladattól is függ, hogy mennyire találhatják vonzónak. Olyasmi elven működik, mint a Google Classroom, tehát meghívhatjuk csak a saját osztályunkat vagy csoportunkat is, a tanárnak pedig különleges jogosultságai vannak. Nem gyilkolászhatják például egymást a gyerekek, mint a sima MC-ban. Természetesen az építkezés a lényeg itt is, vannak kész tananyagok is a programban. Sok minden magyarul is olvasható, némi angoltudás azért szükséges, de nem vészes. Ha létrehoztuk a saját világunkat (leckénket), az már teljesen magyar lesz.
Itt lehet kiválasztani a mások által készített leckéket Éppen egy matekfeladatok oldok meg, a veteményeskert megadott részét burgonyával, tökkel és más zöldségekkel kell bevetni és táblákkal megjelölniMire használhatjuk médiaismeretből?
Előre elkészített médiás feladatok nincsenek, de mi készíthetünk ilyeneket. A borítóképen a debreceni Bűvösvölgy 3-as stúdiója látható, amelyet én építettem fel MC-ban. A stúdióban hírekkel kapcsolatos feladatokat kell megoldaniuk a gyerekeknek. Itt látható egy videó is:
Fontos része a játéknak, hogy a gyerekek portfóliót készíthetnek – ez egy kis könyvecske, amelybe bekerül minden, amit lefényképeznek, így követhető akár hosszú távon is a tevékenységük.
Ezt a portfóliót készítettem a hírekkel kapcsolatos feladat megoldása közben a példa kedvéértMivel a MC lényege az építkezés, olyan feladatot is kaphatnak a diákok (akár projektmunkában is), hogy építsenek díszleteket filmekhez, például a tömegfilmes műfajokhoz: akciófilm, romantikus film, sci-fi, fantasy. Ehhez nyilván meg kell nézniük, mik ezeknek a műfajoknak a jellegzetességei, belenézhetnek filmekbe, hogy ötleteket merítsenek.
Feladat lehet az is, hogy megfelelő képkivágású fényképeket készítsenek (totál, kistotál stb.), ezeket nevezzék is meg a portfóliójukban. Természetesen itt is segítségükre lehet a tankönyv vagy az internet.
Előnyök...
- szeretik a gyerekek
- ha már a gép előtt ülnek, játék közben tanulnak is
- hosszabb időre lehet feladatot adni a gyerekeknek
- osztályokat is be lehet vonni
- a tanár saját szabályokat adhat meg a lecke „világára”.
...és hátrányok
- regisztráció kell, mégpedig a Microsoftnál, de aki a tisztaszoftver oldalon letöltötte az Office-t, annak már lesz, egyébként nem bonyolult, de kell hozzá az OM-azonosító diákként és tanárként is, hiszen ez oktatási verzió
A bejelentkezés felülete, csak Microsoft regisztrációval működik, gmaillel, freemaillel nem
- egy idő után fizetőssé válik
- nincsenek kész médiás leckék (matematika, biológia egész sok van)
- még többet ülnek a gyerekek a számítógép előtt.
LEGO Worlds
Ennek a játéknak nincsen oktatási verziója, viszont sokkal aprólékosabb a világa. A MC-tal szemben itt például vannak járművek, amelyeket használni is lehet. Akár újra is lehet forgatni híres autós, repülős, motorcsónakos stb. jeleneteket.
Előnyök...
- elég népszerű játék, a gyerekek egy részének már most is megvan
- részletesebb, több lehetőséget kínáló világ
- ki ne ismerné a LEGO-t?
- nem kell külön regisztráció.
...és hátrányok
- fizetős (és viszonylag drága is, bár platformtól is függ, de használt verzió is beszerezhető olcsóbban)
- nem lehet benne csoportokat létrehozni
- nincs oktatási verziója
- a játékon belül nehezebb feladatot kiadni
- csak a gyerekek képernyőmentéseiből, videóiból tudhatjuk meg, hogyan oldották meg a feladatokat
- még többet ülnek majd a számítógép előtt.