Oral history a történelemórán túl

2021. 04. 09. internet cikk 7–10. évfolyam

Az oral history módszerével, amelyről ebben a cikkben írtunk korábban nem csak a történelemórákat lehet izgalmasabbá és személyesebbé tenni. Az emlékezetkutatással igazából bármelyik téma közelebb hozható a diákokhoz, amelynek van valamilyen időbelisége, így a médiaértés történetét is könnyebben felgöngyölíthetjük. 

A tanulók idősebb családtagokkal interjút vagy videós beszélgetést készíthetnek például arról, milyen volt, amikor a családnak először lett otthon számítógépe? Mi volt az első internetes oldal, amire rákerestek a szülők? Utánajárhatnak a gyerekek annak, hogy bár a féltve őrzött festmény a lakás egyik pontján sem mutat már olyan jól, mégis ereklyeként beszélnek róla az idősebbek, de vajon miért? Milyen emléket őriz a családi fotó a napfogyatkozásról?

A gyerekek eseteg képesek lehetnek idegenként nézni a saját médiás tapasztalataikra, ha összevetik az idősebb generációkéval, de mindenképpen érdemes történeti távlatból is megnézni a médiahasználatot és médiaértést, hiszen az érdekességek mellett számos tanulságot is kaphatnak a tanulók, ha az oral history módszerével közelítenek meg egy-egy médiás kérdést.

Nézzünk akkor pár ötletet!

 

Források, tartalmak a további tájékozódáshoz:

Magyar Online és Digitális Médiatörténet: https://www.mediatortenet.hu/ (ez lényegében maga is egy oral history gyűjtemény)

Sal Endre: Újságmúzeum: https://www.ujsagmuzeum.hu/ 

Kids react to walkmans (ez egyfajta szembesítés, már egy műfaj lett):