Oral history a történelemórán túl
Az oral history módszerével, amelyről ebben a cikkben írtunk korábban nem csak a történelemórákat lehet izgalmasabbá és személyesebbé tenni. Az emlékezetkutatással igazából bármelyik téma közelebb hozható a diákokhoz, amelynek van valamilyen időbelisége, így a médiaértés történetét is könnyebben felgöngyölíthetjük.
A tanulók idősebb családtagokkal interjút vagy videós beszélgetést készíthetnek például arról, milyen volt, amikor a családnak először lett otthon számítógépe? Mi volt az első internetes oldal, amire rákerestek a szülők? Utánajárhatnak a gyerekek annak, hogy bár a féltve őrzött festmény a lakás egyik pontján sem mutat már olyan jól, mégis ereklyeként beszélnek róla az idősebbek, de vajon miért? Milyen emléket őriz a családi fotó a napfogyatkozásról?
A gyerekek eseteg képesek lehetnek idegenként nézni a saját médiás tapasztalataikra, ha összevetik az idősebb generációkéval, de mindenképpen érdemes történeti távlatból is megnézni a médiahasználatot és médiaértést, hiszen az érdekességek mellett számos tanulságot is kaphatnak a tanulók, ha az oral history módszerével közelítenek meg egy-egy médiás kérdést.
Nézzünk akkor pár ötletet!
- Gyűjtsünk közösen olyan médiás témákat, amelyeknek feltárásához hasznos lehet egy családtaggal vagy más felnőttel készített interjú! Például: Kérdezd meg a szüleidet, milyen tv-csatornák voltak az ő gyerekkorukban! Milyen emlékük van a közszolgálati tévécsatornákról? Emlékeznek-e még arra, milyen volt az első kereskedelmi tv-csatorna? Miben volt más?
- Idősebb családtagjaid milyen régi híres színészekre, színésznőkre vagy sztárokra szoktak szívesen visszaemlékezni? Őriznek-e róluk újságból kivágott képeket, cikkeket?
- A szülők, nagyszülők és dédszülők korában mi számított legandás filmnek? Miért szerették annyira azt az alkotást? Ki volt a kedvenc szereplőjük? Milyen mozis élményeik vannak?
- Mennyiben voltak mások a régi tehetségkutató műsorok, mint a mai show-k? Keressetek archív felvételeket a szemléltetéshez a családtagokkal közösen! Az eredményeket akár szemléltethetitek is egy összehasonlító táblázatban. Keresd meg a neten az 1981-es táncdalfesztivál döntőjét, és hasonlítsd össze az X-faktorral, a Voice-szal vagy a Megasztárral!
- Kinek volt a családban először fényképezőgépe? Milyen képeket készített ezzel? A régi családi fotók összegyűjtése után készíthetsz ezekből digitális történetmesélést.
- Miről árulkodnak a régi családi fotók? Milyen eseményekhez, emlékekhez köthetők a családi album lapjai?
- Hogyan néztek filmet az idősebb családtagok VHS-kazettán? Mennyit változott azóta a technológia? Hogyan élték meg ezt a változást? Milyen állandó problémák vannak? (pl.: régen a piacon lehetett venni monoton, alámondásos Disney-rajzfilmeket illegálisan, ma pedig torrentezni lehet, tehát a szerzői jogok helyzete továbbra is kérdéses)
- Tévémaci, Mézga család, Frakk, Kukori és Kotkoda – milyen meséket néztek régen a gyerekek? Kérdezd róla a nagyobb testvéreidet, szüleidet, nagyszüleidet! Nézzetek meg órán ezekből közösen egy-egy részt! Mennyiben másak a mai rajzfilmek?
- Miért külföldről kellett behozni a számítógépeket?
- Milyen volt az első számítógép/videójáték a családban?
- Mire kerestek rá a családtagok először a neten?
- Milyen a zenehallgatás útja – a fonográftól az okostelefonig? Készíts erről idővonalat vagy kisfilmet!
- A Star Wars első része hogyan él a szülők emlékezetében, és mi van most, 40 évvel később?
- Ki hogy várta a Harry Potter első részét? Te is ott aludtál a bolt előtt?
- Miről árulkodnak a képeslapok? Készíts interjút idősebb emberekkel utazási élményeikről!
- Tudjátok-e, hogy régen hogyan jutottak be gyerekek a tévébe szerepelni? Milyen interaktív műsorok voltak az ifjúság számára? 3 kívánság, Reggeli torna, Elektor kalandor, Csepü, lapu, gongyola, Ki miben tudós? Okosabb vagy, mint egy ötödikes? Ma: Felszállott a páva, Virtuózok, Konyhafőnök junior stb.
- Milyen volt egy 40 évvel ezelőtti balatoni nyaralás? Szüleid emlékeznek rá, hogyan utaztak a magyar tengerhez rekkenő hőségben a klíma nélküli vonatokon? És arra, hogy tele volt németekkel a Balaton-part?
- Az iskolai élet leírása, ami kezdődhet egy olyan fényképpel, amit elsőben készítettek rólunk iskolaköpenyben, valamelyik olvasókönyvvel a kézben. Meg az osztályról készült csoportkép. 2.b 1981-82 Azok voltak a régi szép idők. :)
- Külföldi műsorok, nem magyar nyelven gyerekként! A Cartoon Network csatorna a 90-es években már elérhető volt Magyarországon, de a meséket még nem szinkronizálták. Többen mondják, hogy ennek köszönhetően sokat fejlődött az angol tudásuk. Milyen emlékeket őriznek erről az idősebbek?
- Rengeteg a közösségi médiában azoknak az oldalaknak, csoportoknak a száma, amelyek a régi felvételek megosztásával és esetenként digitális felújításukkal foglalkoznak. Mit gondolsz, amikor ilyen képeket látsz? Megnéznéd személyesen is azt a korszakot?
- Amikor régi magyar filmeket néztek a családdal, meg szoktátok beszélni, hogy az a hely, ahol éppen a jelenet játszódik, hol lehet?
- Több átnevezés is történt az évek során, hiszen vannak olyan terek, utcák, amelyek már nem ugyanazzal a névvel léteznek, mint a szüleid vagy nagyszüleid fiatal korában. Milyen érzéseket kelt ez benned?
- Több mai filmben találkozunk olyan mondatokkal, hogy amit régen készítettek az jobb. Például a bakelit lejátszónak jobb a hangzása. Saját tapasztalataid alapján egyetértesz ezzel vagy esetleg hallottál a környezetedben hasonló megnyilvánulásokat? Ha igen, akkor mivel kapcsolatban?
- Azt szokták mondani, hogy az internet az első években türelemre nevelte a felhasználót. Ez vajon mit jelent? Járj utána!
Források, tartalmak a további tájékozódáshoz:
Magyar Online és Digitális Médiatörténet: https://www.mediatortenet.hu/ (ez lényegében maga is egy oral history gyűjtemény)
Sal Endre: Újságmúzeum: https://www.ujsagmuzeum.hu/
Kids react to walkmans (ez egyfajta szembesítés, már egy műfaj lett):