Page 15 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 15
Aczél PetrA: Ki művel és ki művelt a médiában? 13 dékunk szerint a könyv a médiaoktatást, a médiaműveltséget és a média műve- lését elősegíteni szándékozó, tudományos munka. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kérdeznénk rá a média, a médiaműveltség és a médiaértés legfontosabb jelenségeire, sem pedig azt, hogy mindenre, amire rákérdezünk, meg is adjuk a választ. A tudás elmélyítése mellett arra vállalkozunk, hogy egyes jelenségekre felhívjuk a fgyelmet, érzékenyítsük a kritikai hozzáállást. Néhány fogalomhoz, folyamathoz többször is visszatérünk. Tesszük ezt azért is, mert három szerzői nézőpontból közelítünk, három oldalról fogunk hozzá az egész értelmezéséhez, háromféleképpen hangsúlyozzuk voltaképpen ugyanazt: a média a kommuniká- ció sajátos és átható módja, és mint ilyen értékeket, nézeteket, narratívákat rög- zít, fejez ki és alkot, mind tudományos, mind politikai, mind esztétikai értelem- ben 3. A média művelhető és művelendő. Számos vita zajlik arról, hogy milyen disz- ciplínák és mely kutatások, tudományos gyakorlatok számítanak komolynak, jelentősnek, „keménynek”. Ritkán sorolják ezek közé akár a médiakutatást, akár ennek alkalmazott ágát, a médiatudatosság vizsgálatát és tanítását Ezek a beso- rolások, persze, természetük szerint éppen úgy ideológiai megalapozottságúak, mint minden hasonló, az értékest az értéktelentől, a hasznost a haszontalantól elválasztó megkülönböztetés Az, hogy a médiatudomány mint a társadalomtu- dományok része „lágy”, önmagában még egyébként nem jelent semmit. Legfel- jebb annyiban, hogy formálható és formálandó. Ezzel pedig már tudunk vala- mit kezdeni. Jelen kötet egyik szándéka, hogy – ha lágyan is, de – erősnek és jelentősnek mutassa fel a médiaműveltség kérdéseit, olyan elméleti és gyakorlati területet vázolva fel, amellyel tanárnak, diáknak, tudósnak és laikusnak egy- aránt dolga van. A másik célja, hogy a magyar nyelvű szakirodalomban kapcso- lódási pontot jelöljön ki a médiával foglakozók, a médiaértést tanítók és kutatók számára, jöjjenek bármely területről, bármely tudományágból. A kiindulópontok és célok mellett azonban még tartozunk néhány kiegészítő meg- jegyzéssel. Elsősorban azzal, hogy egy folyamatosan változó területről írunk. A példák, amelyeket felhozunk, az adatok, amelyeket közlünk, talán már a megjele- nés idejére sem lesznek helytállóak, hiszen a felhasználók, a leiratkozók, a fel- és a letöltések száma néhány nap alatt is nagymértékben növekedhet Ahogyan a szalon- ból kigördülő, vadonatúj autó az utcára érve már tíz százalékkal kevesebbet ér, a médiáról szóló statisztikák is könnyen és gyorsan infálódnak. Ezért is törekedtünk arra, hogy leginkább meghatározásokat, elveket és tendenciákat, nagyobb ívű „tör- téneteket” mutassunk meg, amihez napjaink példái illusztrációként járulnak hozzá. Kérjük a most felnövő Béta-nemzedéket, hogy amikor médiatanulmányai során ta- lálkozik majd a kötetünkkel, helyettesítse majd be példáinkat a sajátjaival. Ha meg tudja oldani, azt jelenti: sikerült a részletek mellett a lényegről is beszélnünk. Meg kell jegyeznünk azt is, hogy a médiáról való értekezés a médiatudományra vonatkozó refexió is: annak megmutatása, mennyit változott a szakmai diskurzus