Page 175 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 175
Aczél PetrA: Médiaműveltség 173 koordinálják gyermekeik otthoni életét, saját maguk számára is saját információs és szórakozási teret, tevékenységet biztosítva. A média ugyanakkor nem egyszerű- en rendelkezésre áll, hanem rendelkezik is a család idejével és energiáival. A médiaműveltség elsajátítása ezért a családban kezdődik. Minden eddigi kuta- tás azt bizonyította, hogy a szülői minta valamilyen mértékben meghatározó a gyermekek médiához való viszonyában és médiafogyasztási szokásaiban Ezért különösen nagy a jelentősége a szülő információs viselkedésének, a technológia családi értékének, a médiumok elhelyezésének, egyéni és közös használatának A szülők gyerekeik médiahasználatával kapcsolatos viselkedésének öt típusát álla- pították meg az eddigi vizsgálatok (Livingstone–Das, 2010): 1. Az együttes használatról akkor beszélünk, amikor a szülő gyermekével együtt fogyasztja a médiát, közösen nézik a televíziót vagy böngésznek-játszanak az interneten, együtt részesülnek az ingerekből, közösen alakíthatnak ki és oszt- hatnak meg benyomásokat. Ilyenkor a szülő is résztvevő, kritikai távolsága ki- sebb, gyermekével kölcsönösen tapasztalják meg egymás reakcióit a befogadott tartalmakra 2. Az aktív mediáció során a szülő beszélget gyermekével a médiatartalmakról, értelmezi és kritizálja őket, mintegy irányítva a jelentéstételezést. 3. A korlátozó mediációval a szülő szabályozza a gyermek médiafogyasztását, pél- dául időbeli határkijelölésekkel vagy alternatív feladatokkal. 4. A megfgyelés a gyermek médiafogyasztását utólag ellenőrző eljárás (milyen honlapokat nyitott meg, kivel beszélt stb ) 5 A technikai korlátozás esetén különféle programokat, applikációkat használ, hogy gyermeke médiához való hozzáférését szabályozza és ellenőrizze. Az utolsó három eljárás egyértelműen ellenőrző, az első kettő értelemadó jellegű. Míg előbbiek elsősorban a használatra, utóbbiak a tartalomra nézve is nyújtanak vagy nyújthatnak eligazítást, olyan helyzeteket teremtve, amelyekben a szülő is tanul a gyerekétől – integrálódva ezzel egy másik generáció kulturális perspektí- váiba Ha mindennek fényében akarnánk válaszolni a gyerekét a családi étkezé- sekhez visszavezetni kívánó anyukának, azt kellene mondanunk, kérdezze meg, mit nézett a mobilján a fa. Esetleg rá kellene beszélnie a nagymamát, hogy a meglepetés erejével ő posztoljon valamit a fú üzenőfalára. De letölthetné a DinnerTimePlust vagy egy hasonló applikációt, amely meghatározott időre elérhe- tetlenné teszi az interaktív felületeket, és fgyelmezteti a használóját, hogy vegye észre a körülötte lévő valóságot. Vagy valljuk be, hogy a gyerek édesapja is ugyan- ezt csinálja az asztal alatt, csak őt már senki nem akarja megnevelni. Bármennyire nehéz is bevallani, nincs biztos recept A helyzet pontos felismerése, a kölcsönha- tások megértése, a szülői minta tudatosítása, a kontrollálás helyett az élmények közössé és kölcsönössé tételére való törekvés, a médiaműveltség formálása min- denképpen támasz lehet a megoldás megtalálásában