Page 178 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 178
176 Műveljük a médiát! nológiai és emberi hálózatok megnövelt kapacitású összekapcsolásában, a részvé- teli kultúrában a hagyományos közlésfolyamatot (kibocsátás, szórás) felváltja a cirkuláció, az alakító, megosztó, újrakeretező és újrakeverő (remix) médiahasz- nálói viselkedés Ez már nem elkülönített, egyéni akcióként, hanem közösségi- hálózati kommunikációs tevékenységként valósul meg. A cirkuláltató, „terjedő” (spreadable) média azokra az 1 technikai eszközökre vonatkozik, amelyek egyik tartalomtípus terjesztését könnyebbé teszik, mint más típusokét; azokra a 2. gaz- dasági struktúrákra, amelyek általában támogatják vagy korlátozzák a cirkulációt; azokra a 3. tartalomjellemzőkre, amelyek a közösséget megosztásra motiválják; azokra a 4. társas hálózatokra, amelyek összekapcsolják a médiahasználókat; és azokra az 5. képességekre, jártasságokra, tudatosságra, amelyek szükségessé vál- nak (Jenkins–Ford–Green, 2013) Ebből következik, hogy a médiatudatosságnak, médiaműveltségnek mint az is- merős ismeretlenné tételére képes dekonstrukciós és kritikai tevékenységnek újabb kompetenciákkal és készségekkel kell kibővülnie. Az újmédia műveltsége az álta- lános médiaműveltség három pillérére támaszkodik: 1. a kritikai gondolkodásra és a vele kapcsolatos analitikus készségekre; 2 a kreatív-innovatív gondolkodásra és az alkotói készségekre; valamint 3 a konnektivista gondolkodásra és a közéleti készségekre. Az első kérdező-megértő, a második alkotó, a harmadik részvételen alapuló tevékenységet vár a médiahasználótól Ki tudja? A Yale Egyetem kutatói 2015-ben hozták nyilvánosságra kutatási eredményei- ket arról, hogy az emberek saját tudásukkal kapcsolatos percepcióit miként tor- zítja az információhoz való hozzáférés és a kereshetőség széles körűvé válása. Tanulmányukban bemutatják, hogy az interneten történő keresés olyan megté- vesztő illúziót kelt, mintha az információhoz való hozzáférés az információ sze- mélyes birtoklását is jelentené. Kilenc kísérlet eredményeivel azt igazolják, hogy az online kereséssel elért információt az emberek tévesen a saját fejükben lévő tudásnak tekintik, ezzel felértékelve saját képességeiket és többnek gondol- va elsajátított ismereteiket (Fisher–Goddu–Keil, 2015). Selber (2004: 7) szerint nem szabad azt feltételeznünk, hogy a diákjaink eleve ren- delkeznek médiaműveltséggel, amelyet csak árnyalnunk vagy kiegészítenünk kell. A humaniórák tanárai számára kidolgozott javaslata szerint olyan komplex fejlesz- tési folyamatot kell megvalósítanunk, amelynek során a tanulók 1 a technológia hatékony használói; 2. a technológia tájékozott kritikusai; 3. a technológia refektív alkotói lesznek. Mindehhez a pedagógiával kapcsolatos új és régi kritikák újraér- telmezése és a technológia ember- és kultúraközpontú újrafogalmazása szükséges.