Page 179 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 179
Aczél PetrA: Médiaműveltség 177 A Selber-féle modellben az új médiaműveltségnek, írástudásnak három egymással összekapcsolt szintje van: a funkcionális, amely a technológiai hozzáértésre, a kritikai, amely a kód-tartalom megértésére és a retorikai, amely a hipertext és a közösség kezelésére vonatkozik A harmadik voltaképpen a közösségi írástudás vagy tudatosság, ami késztetést ad a közéletben, nyilvánosságban való megjelenés- re, és készséget ébreszt a másokkal való kommunikációra, előtérbe helyezve a problémák megértésére irányuló igényt az álláspontok kisajátítása helyett. Hoechsmann és Poyntz (2012) a „7 C”-vel írják le az újmédia műveltségszük- ségletének elemeit. Elsőként rámutatnak az identitással kapcsolatos tudatosság fej- lesztésének elengedhetetlenségére (consciousness), felhíva a fgyelmet arra, hogy – különösen az ifjúság számára – a digitális média vált az én felfedezésének és kifejezésének meghatározó modalitásává (pl. a túlidealizált, túl pozitív fényképek közlése és megosztása: a hiperszemélyesség). A szerzőpáros másodikként kitér a kommunikáció hálózatos jellegének tudatosságelemére, a navigáció és az informá- ciódarabkákból való értelemtételezés növekvő igényére (communication). Hang- súlyozzák a tudatos fogyasztói magatartás kialakításának, a megfgyelés és megfgyeltség (consumption, surveillance) felismerésének jelentőségét (pl. az adat- halászat, az elmerülésre építő reklámozás, a termékekkel való kommunikáció lehe- tősége kapcsán). Felvetik a konvergencia által kialakult, funkcionálisan összefolyó tudástér kritikai megközelítésének, a „kiborgintelligenciának” a fontosságát, azt, hogy a tudás és információ létrejöttének folyamatára immár a konvergencia (convergence) fényében kell refektálnunk – kijelölve ezzel a negyedik elemet is. Nyomatékosítják a kreativitás (creativity) készségeinek szükségességét, különös tekintettel a játékos viselkedésre és tartalmakra, az egyre nagyobb gazdasági és szimbolikus értékkel bíró online és offine játékokra. Ennek példájaként törekszik a felelős közéleti kreativitás fejlesztésére a Molleindustria valamennyi online játé- ka: az oldal a mobitelefonok gyártásától a gyorséttermek ellátásáig a gazdasági- társadalmi-politikai problémák mérlegelésébe vonja be a játékosokat. A társa- dalmi, közéleti tudatosság jegyében jelent meg Magyarországon az Online Demokrácia Activity programja is 2013-ban. A hatodik elem a másolás (copy- paste), amellyel Hoechsmann és Poyntz a wiki-invenciók, a plágium, az ismétlés jelenségeire, a kulturális produkció új formáira kívánja a kritikai fgyelmet irányí- tani. Végül a hetedik elemmel, a közösséggel (community) a hálózati, globális együttműködés lehetőségeit, nehézségeit és felelősségét szemléltetik. Minden bizonnyal elérkezett az idő, hogy ezeknek a tudatosságelemeknek és készségeknek a fejlesztése egyre inkább központi helyet foglaljon el a tantervek- ben és a tanításban De nem csupán az iskolákban, hanem a családban és általában a szocializációs folyamatban, a közéletbe lépés intézményesített fordulóiban Ezek ugyanis azok a közegek és kulturális formák, amelyek leginkább megérzik a szü- netmentes és személyes újmédia folyamatos és fokozatos hatását, és amelyek a leg- inkább megélik az új kultúra térnyerésével járó (szimbolikus) értékveszteségeket, hangsúlyeltolódásokat