Page 184 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 184
182 Műveljük a médiát! Az információs társadalom korszakában megjelenik az értékláncban az infor- mációalapú „termékek” tervezője és üzemeltetője, valamint azok a szereplők („integrátorok”), akik biztosítják egy-egy új termék beilleszkedését a meglévő termékek közé (pl a szoftverpiacon) Emellett bonyolultabbá válik a termékek el- osztása is: a tömegtermelés korábbi vertikális üzleti modelljét (termelés „oda- fönt” és elosztás „odalent”) horizontális kapcsolatok váltják fel, amelyekben a termelés és a fogyasztás egymással hozzávetőleg egyenrangú felek között, rugal- masan történik Az átalakulás kulcsa az, hogy míg az ipari korszakban a termelés- hez szükséges tudást, eszközöket és szabványokat tőkés befektetők és szakembe- rek viszonylag szűk köre birtokolta, addig az információs korszakban az információs „termékek” termeléséhez szükséges eszközök és szabványok minden- kinek a rendelkezésére állhatnak (Ugyanez persze nem mondható el a termeléshez szükséges tudásról és kreativitásról.) A munkaerőpiac főszereplője többé nem a munkás vagy a mérnök, hanem a menedzser és a businessman (üzletember), akiknek a legnagyobb a háttértudásuk Csupán a technikai környezet változásainak elemzése azonban nem ad teljes képet a valóságról, ezért szükség van egy új elemre, amely jól jellemzi a társadal- mi átalakulás lényegét: a tudásra Az információ birtoklását és feldolgozását igény- lő tudás alkalmas arra, hogy az információs társadalmat újabb módon, „tudás- társadalomként” jellemezze (Farkas, 2002). Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy az információs társadalom hagyományos fogalma csak egy nagyon merev társa- dalmi valóságot képes rögzíteni A tudás társadalmi szerepének túlhangsúlyozása is nagyon sok szempontból problémás: oktatási kérdéseket vet fel, megmerevítheti a társadalmi mobilitást stb Ugyanakkor érdemes a demokratikus intézményrend- szer legfontosabb eszközeként kezelni egy ilyen hálózati alapon szervezett társada- lom tudását Az információs-kommunikációs társadalom fogalma a tudástársada- lomhoz képest végső soron sokkal pontosabban írja le azt az alapvetően gazdasági érdekeken alapuló, az információ, illetve a tudás adás-vétele köré szerveződő, szimbolikus tőkefajták átválthatóságán alapuló világot, amely egyre inkább jel- lemzi az új évezred elejét. 6.1.2. A „sötét oldal” Fejfájás, rövidlátás, nyak- és vállproblémák a testi, elidegenedés, függőség, adatvé- delmi aggályok a lelki-szellemi oldalon Minden gyümölcse mellett az egyént és a társadalmat egyaránt kihívásként éri az információs, illetve tudástársadalom kitel- jesedése. A kedvező változások mellett Castells negatív következményeket is azonosít az információs társadalomba való átmenet során A mindennapi munkavégzés egyé- niesedik, individualizálódik. A manufaktúrákban s később a gyárakban még ha- tározottan jelen volt a munkavégzők egymásra utaltsága: minél több munkafá-
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189