Page 174 - aczel_petra_muveljuk_a_mediat.exe
P. 174
172 Műveljük a médiát! Nemcsak a diákok lehetnek médiaműveletlenek, hanem adott esetben szüleik és tanáraik is. Egyes felmérések azt mutatják, hogy a felnőttek többsége ugyan értel- mezi a médiaüzenetet, de létrejöttének vagy interaktív használatának módjáról ke- vesebbet tud, mint gyermekei. A médiaműveltség oktatása ráadásul egy állandóan változó területre vonatkozik, elsajátítása tehát leginkább az élethosszig tartó tanu- lás stratégiáiba és struktúráiba illeszthető be. 5.4.1. Médiaműveltség a családban „Kérem, abban segítsen, mit mondjak a gyereknek, ha a családi étkezések során az asztal alatt a telefonját nyomkodja, ahelyett, hogy arra fgyelne, amit a nagymama mesél. Vegyem el tőle, szóljak rá? Már többször fgyelmeztettem, de hiába” – ezt a kérdést egy aggódó édesanya tette fel nekem az újmédiáról szóló egyik előadásom után. Megörültem, hiszen iskolapéldáját adta annak, amiről addig beszéltem. Az- után mégis elbizonytalanodtam: adhatok-e erre a kérdésre mindent megoldó, gya- korlatias választ? A családi otthonok és találkozások sok területére és mozzanatába beszivárgott már a média. Egyaránt adhatja a szabadidő eltöltésének közös metszetét (játékkon- zolokkal, internetes vásárlással), a közös, családi idő szervezésének eszközét (a kedvenc sorozathoz igazított családi élettel), a családi történetek tárát (fzikai és virtuális albumokban, közösségi proflokon és YouTube-csatornákon), a családi al- rendszerek szétválasztását vagy egybekapcsolását (külön televízió, mobiltelefon, számítógép vagy közös készülékek) és a külső, sokszor veszélyesnek tartott világ pótlékát Az 2010-es EU Kids Online II , illetve Sonja Livingstone és Ranjana Das (2010) mérései alapján kialakulni látszik egy úgynevezett „hálószoba-kultú- ra”, a külső hatásoktól óvott, féltett gyerekek számára a médiával hazahozott világ. A gyerek vagy fatal saját hálószobájába vonulva, fzikailag otthonát el nem hagy- va vesz részt a virtuális világ folyamataiban, tesz magáról közléseket, és fogad el közeledéseket. Ennek a tendenciának a megjelenése nem a médiából, sokkal in- kább a család és média kölcsönhatásából származik Az egyre alacsonyabb szüle- tésszám, az egyszülős családok növekvő száma, a migráció élénkülése, a munka- vállalás változó módjai, a hosszabb ideig otthon maradó fatalok és az időskor értéktelenedése, az érett korúak hátrányba kerülése – mind olyan tendencia, amely egyszerre formálja a médiát, és viseli magán a médiakultúra lenyomatát. Az in- gyenes telekommunikációs alkalmazás, a Skype a világ több pontjára szétszóródó családok összetartója, amint azt a 2014-ben a cannes-i Lions International Festival for Creativityn öt oroszlánt nyert „Stay together” (Maradjunk együtt!) kampány- ban is bemutatták. Több okostelefon-alkalmazás elérhető már, amely a sokat dol- gozó szülő számára lehetővé teszi, hogy lássa és ellenőrizze, merre jár a gyerme- ke, hogy megszervezze számára a leckeírást vagy a házimunka elvégzését Több digitális programozható tévécsatorna áll az előfzető családok rendelkezésére, hogy
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179