Page 27 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 27
1. fejezet: Miért éppen az ifjúsági média? 25 tók és a fatalok kapcsolatának javítása volt egy olyan városban, ahol nem ritkaság, hogy az előbbit az utóbbi megtámadja. Tűzoltó tisztek aggodalmukat fejezték ki, hogy a helyi sajtó félreértelmezheti a kurzus célját. Véleményük szerint a média túlzott mértékben támaszkodott a nemzeti sajtóban megjelenő, az elvadult ifjú- sággal kapcsolatos pánikra. Különösen problémás volt az azt állító történet, hogy a programban résztvevő összes diákot bűncselekmény miatt ítélték el. Mindez jelen- tős mértékben akadályozta a tűzoltóság közösségért tett erőfeszítéseit, mivel ezek a vélemények a diákokat támadták, arról nem is beszélve, hogy a szülők és a taná- rok is elutasították a programban való részvételt, ami azzal a kockázattal járt, hogy a gyermekeket/tanulókat nyilvánosan rágalmazzák. Nem meglepő tehát, hogy Terry a médiáról kialakított véleményét is kifejtette, s ezzel stilisztikai értelemben Ryan Florence-hez igazodott. Terry kifejtette, hogy társaságra vágyott, valamint azt is, hogy a mediatizált kapucnis pánikok hogyan nehezítették meg számára, hogy a szokásos, tinikre jellemző, barátkozással kap- csolatos konfiktusait kezelje. Terry „mókázása” azonban nagyon is komoly üggyé vált. Egy interjúban egy korábbi diák világossá tette, hogy a tűzoltók ellen elköve- tett korábbi támadások némelyike nem volt rosszindulatú, csak azzal volt össze- függésben, hogy éppen nem volt jobb dolguk. A diák azt állította, hogy a helyi ifjúság és a tűzoltók között általában az illegális tábortüzek miatt volt súrlódás. A fatal férf elmondta, hogy a fatalok ezt csak a móka kedvéért csinálták. Miután részt vett a tűzvédelmi képzésen, megértette, hogy miféle veszélyt jelentenek az efféle tábortüzek. Azonban amikor fatalabb korában megérkeztek a tűzoltók, hogy szétszedjék vagy eloltsák a tábortüzeket, amiket ő és a barátai napokon keresztül építettek, a tűzoltóság is csak egy olyan felnőtt intézménynek tűnt, amely azt a csekély örömöt is el akarta venni, amit az ő unalmas környékük nyújtani tudott. A „móka” volt tehát a gyújtópont a Merseyside-i ifjúsági és helyi intézmények kapcsolatában. A média persze ezt is átpolitizálta oly módon, hogy maguk a diákok váltak a politika témájává. A fatalok kriminalizációja valós veszélyt jelentett, füg- getlenül attól, hogy ebben mekkora szerepe volt a médiának. A tanfolyam során a diákok csak ritkán voltak hajlandóak a kérdés tényleges megvitatására, többnyire azért, mert főleg azzal voltak elfoglalva, hogy jól érezzék magukat. A diákok fel- vehették a tűzoltók ruháit, beülhettek a tűzoltóautókba és megtanulták a tűzoltó berendezések használatát. De mivel a helyi sajtóban a fatalok képviselték a „gaz- embereket”, akiket meg kell büntetni, egyes hatalommal rendelkező felnőttek úgy gondolták, hogy a tanfolyam haszontalan gyerekeket jutalmaz. Amikor az embe- rek a médiában azt látták, hogy a fatalok jól érzik magukat, lépéseket tettek azért, hogy ez a jókedv eltűnjön. Úgy gondolták, hogy csak a rossz híreknek lehet valódi hatása a fatalokra. Akár tetszik, akár nem, a diákok a média játékszerei lettek, és az egyetlen választásuk az volt, hogy belemenjenek a játékba. Így a kapucnisok példája világosan mutatja, hogy a Ryan Florence-hez hasonló személyek média-
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32