Page 28 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 28
26 Ifjúság és média reprezentációi mindennapi problémaként jelentkeznek a fatalok életében, s legye- nek ezek akár jók, akár rosszak, mindenképpen politikai hatást gyakorolnak rájuk. Ez teszi a mediatizált ifjúság fogalmát az egész társadalomra hatással bíró kultu- rális üggyé. Hétköznapi fatalok kutatása: szubkultúrák és a társadalmi nem politikája Az utolsó tényezőt, ami a kapucnis kultúrát a szélesebb értelemben vett ifjúság- és médiakutatás számára is relevánssá teszi, azok az emberek jelentik, akiket nem lehet „énceleb lányoknak” (it-girls) nevezni. Az ő hiányuk újabb kutatáspolitikai kérdéseket vet fel. A korai brit szubkultúra-kutatásokat gyakran érte az a kritika, hogy azt felnőtt férfak írták fatal férfakról (McRobbie és Garber, 1978). A tény, hogy ez a könyv is Ryan Florence történetével kezdődik, aligha oldja meg ezt a problémát. Angela McRobbie, a szubkulturális hagyomány egyik vezető kritikusa rámutatott, hogy az aktív fatal férfak tanulmányozása megteremtette azt a gya- korlatot, ahogy a média hatalma behatolt a mindennapi élet területére – viszont nem foglalkoztak azzal, hogy ez mekkora közhely, mert fgyelmen kívül hagyták a nők tapasztalatait. Szubkultúra-kutatás pedig nem lehet teljes, amíg ezt a hiányos- ságot nem sikerül pótolni. Ez a kérdés egy sokkal összetettebb problémát is felvet: ki az, aki az ifjúság- és médiakutatás területére lép, és ki az, aki nem. Mindez egyre fontosabbá válik, ahogy a tömeges, nemzetközi felsőoktatási intézmények hatására egyre sokszínűbbé válnak a hallgatói csoportok. Fennáll annak a veszélye is, hogy mivel McRobbie intéseit nem kellő komolysággal vettük fgyelembe, a média-, a kommunikáció- és a kultúrakutatás a faji és nemi előítéletekkel együtt intézményesül (McLaughlin, 1995; Cooks, 2003; Maras, 2007). De akkor mi értelme van, hogy a kapucnisok történetét megosszuk a nemzetközi közönséggel? Erre két lehetséges magyarázat adható. Először is, a kapucnisok tipikus példái a „mumusoknak”, de egyszersmind el is térnek tőlük, mivel a nemzetközi ifjúság szélesebb rétegeit érintette a jelenség, akik így fontos erőforrásokhoz férhettek hozzá. 2008 áprilisára a kapucnisok glo- bális szimbólumává váltak mindannak, ami Nagy-Britanniában rossz volt. Florence képe az egész világot meghódította. Egy évvel később, a Time magazin nemzet- közi kiadásának április 7-ei számában egy olyan fatal férf fényképe jelent meg, aki szintén ezt a ruhadarabot viselte, háttérben a Union Jackkel. A cikk címe „Mi a baj a brit fatalokkal?” volt (Time, 2008. április 7.). A fatalok körüli szimbo-