Page 29 - Andy Ruddock – Ifjúság és média
P. 29
1. fejezet: Miért éppen az ifjúsági média? 27 likus harcokat ekkor még mindig csak a médiában vívták, azon a nyelven és abban a stílusban, amit Cohen és Hall munkái alapján jól ismerünk. Ám a „kapucnisok” témája arra is lehetőséget ad, hogy kiderítsük, a média milyen különböző hatást gyakorol különböző emberekre, különböző kontextusokban. Akár kíváncsi felnőt- teknek mesélnek az eseményekről, akár a barátaikat szórakoztatják azzal a várat- lan lehetőséggel, hogy velük foglalkozik a média, a kultúra és a média olyan terü- letek, ahol a fatalok aktív szerepet vállalnak. Másodszor, az esettanulmány felveti a kérdést, hogyan készülnek a tudományos munkák, és a hallgatók mit várhatnak el jogosan az oktatástól. A média és a mé- diakutatás egyformán fontos szerepet játszik abban, hogy a „fatalság” jelentésteli kategóriává váljon (Cooks, 2003), és ennek gyakorlati következményei is vannak a kutatásszervezés területén: „Az első ismeretelméleti megfgyelésünk ez lehet: a társadalmi és szimbolikus világokat nem valamilyen meghatározott, merev logikai módszerrel ismerhetjük meg (…) ezeket úgy tárhatjuk fel, hogy a cselekvések különböző szintjeit vizsgáljuk abból a szempontból, hogy melyik jelentés milyen társadalmi és kulturális térben jön létre.” (Gray, 2003, 22.) Ahogy Ryan Florence-t az ifjúságkutatások szimbólumává tesszük, önmagában is olyan akadémiai gyakorlat, amely jelentéseket hoz létre. Florence nem volt a ka- pucnis kultúra képviselője, míg a média azzá nem tette; és ez éppúgy igaz, mint hogy nem volt a média, a szubkultúra vagy a politika eszmetörténetének megtes- tesítője sem, míg nem az elmélet és a kutatás útján szerzett tapasztalat eszközeivel közelítettünk hozzá. A módszertani elv itt igazán egyszerű. Nem az a feladatunk, hogy bebizonyítsuk Florence fontosságát, hanem hogy a megfelelő empirikus bi- zonyítékokkal és elméleti eszközökkel úgy tegyük az esetet meggyőzővé, hogy közben a fú jelentőségét is a lehető legjobban kiemeljük. Ennek a folyamata is le- írható. Ha felfedezünk valami fgyelemreméltó dolgot a médiában, akkor végigfut- tathatjuk a kutatás tervét, ami az alábbi lépésekkel írható le: – tudományos szövegek olvasásával tegyük magunkat fogékonnyá arra a témára, amiről az esettanulmányunk szólhat; – döntsük el, hogy milyen bizonyítékokra lesz szükségünk (és milyeneket tudunk megszerezni) ahhoz, hogy az esetet le tudjuk írni; – döntsük el, hogy milyen esetet tudunk leírni a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján; – az elméletet és a gyakorlatot úgy fűzzük össze, hogy az meggyőzze az olvasót az írás jelentőségéről.