Page 172 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 172
170 Határtalan médiakultúra nem látott radikalizálására. S végül, a fatális történeti alternatívákban való gondol kodás korszerűtlenné válása arra is megtaníthat bennünket, hogy ne a társadalmi emancipáció precedens nélküli formáit, hanem már létező, de eddig nem kellőkép pen kiaknázott válfajait állítsuk fgyelmünk középpontjába. A történeti alternatívák szóban forgó új típusának elemzésekor mindenképpen fgyelmet érdemel a tény, hogy korunkban nagyon is akadnak példák olyan társa dalmi értékek és viszonyulások széles körű elterjedésére, amelyek eredeti formáju kat tekintve radikálisan emancipatórikus társadalmi törekvések formájában kerül tek forgalomba. A környezettudatos gondolkodás jóvoltából elterjedt és ma már messzemenőkig bevett és intézményesített gyakorlatok ebből a szempontból külön fgyelmet érdemelhetnek. Fontos azonban látni, hogy ebben az esetben nem arról van szó, hogy az ökológiai mozgalmak képében az 1960-as évektől jelentkező al ternatív politikai látásmód radikalizálta a közgondolkodást. A környezettudatos gondolkodás elterjedése inkább annak köszönhető, hogy olyan társadalmi helyze tek sokasága jött létre, amelyekben az erre való fogékonyság és a gyakorlati cse lekvés módjai immanens és diszkrét lehetőségekként adódtak a különféle társadal mi szereplők számára. Mindez ugyanakkor elválaszthatatlan marad bizonyos történeti látásmód elterjedésétől is, amelyben a múlt tanulságai és a jövő követel ményei egyaránt meghatározónak mutatkoznak a jelenbeli cselekvések számára. Ennek alapján jó okkal vélelmezhető, hogy a környezettudatosságban rejlő alterna tív közösségi és politikai potenciál még messze nem merítette ki erőtartalékait. E példa alapján talán nem lehetetlen olyan további lehetőségeket is megpillanta nunk, melyek új típusú és politikailag is jelentős társadalmi alternatív viszonyulá sok alapjául szolgálhatnak. Érvelni lehetne például a mellett, hogy a modern sport egészen extrém globális elterjedést és elfogadottságot tükröző mai gyakorlatai ra dikális demokratikus értékek egész sorát – esélyegyenlőség, kooperativitás, köz megegyezésen nyugvó autoritás és szabálytisztelet, elismerésen alapuló eredmé nyesség stb. – hozza forgalomba. Ezek a minták már ma is a társadalmi és 20 geopolitikai emancipáció tudatosan alkalmazott stratégiáinak – női egyenjogúság, antirasszizmus, fogyatékkal élők elfogadása – adnak helyet. Azonban még ennél is fontosabb, hogy a sport bármely szintű, s még leginkább elüzletiesedett formájú gyakorlata sem lehetséges, ha nem a közösségi elfogulatlanság és kooperativitás szintje felől épül fel a benne formát öltő társadalmi tevékenység. Végezetül, hasonlóképpen állítható az is, hogy a társadalmi kommunikáció és a mediatizált információáramlás egyre szélesebben elterjedő mai formái számos, eddig nem látott vagy ki nem aknázott politikai viszonyulási mód és értékelés le 20 A modern sport jelensége kapcsán lásd tanulmányomat: tAkács Ádám: Testre szabott gondolko- dás: értelem és érték a sportban k. horVáth Zsolt et al. (szerk.): Léptékváltó társadalomtörténet. Tanulmányok a 60 éves Benda Gyula tiszteletére. Budapest, Hermész – Osiris, 2003. 120–132.