Page 167 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 167
tAkács ádám: A történelem vége mint történeti állapot 165 partikuláris történeti periódus vége, hanem a történelem vége: azaz az emberiség ideológiai fejlődésének vége és a nyugati liberális demokrácia mint az emberi kor mányzás végső formájának univerzálissá válása”. 10 A történelem végének e gondolata szempontjából lényeges aspektus, hogy Kojève-hez hasonlóan Fukuyama sem azt állítja, hogy innentől kezdve lehetetlen volna arról beszélni, hogy az emberi történelem menetét váratlan történések, eddig nem tapasztalt események vagy precedens nélküli folyamatok befolyásolni fog ják. Hasonlóan Fukuyama elképzelhetőnek tart politikai visszarendeződéseket is. Mindez lehetséges, azonban ez álláspontja szerint nem változtat az alapvető té nyen, hogy a nyugati demokratikus politikai modellhez képest lényegileg új társa dalmi formáció megjelenésére az emberiség globális színterén minden jel szerint nincs esély Fukuyama véleménye az, hogy a történeti folyamatok empirikus me nete zavartalan marad, ám ezek társadalmi-politikai alakításában a nyugati de mokratikus modell valódi alternatívák nélkül maradt, s így alapelveit tekintve a történelem befejeződött. Kojève-i terminusokban fogalmazva: lényegét tekintve az emberi világ történetileg tovább már nem alakítható entitássá vált. Fukuyama tételét 1992-ben könyvben is kifejtette, a későbbiekben pedig szá 11 mos lényeges elemét visszavonta. Problémánk szempontjából azonban ennél érde kesebb az a történeti logika, amely a történelem vége tézisének megfogalmazását lehetővé tette számára. Ami ebből a szempontból talán a leginkább feltűnő, hogy a Fukuyama által alkalmazott történeti magyarázat olyan elemeket és következteté seket tartalmaz, melyek logikájukat tekintve a korábbi legortodoxabb marxista- leninista magyarázatokkal vetekednek. Talán még az az állítás is megkockáztat- ható, hogy a kelet-európai szocializmus utolsó 15-20 esztendejében egy ilyenfajta teleologikus történelemelképzelést aligha lehetett volna flozófailag vagy társada lomtudományosan szalonképessé tenni. Ezt a különbséget azonban hiba volna pusztán a kojève-i Hegel-olvasat és a marxista indíttatású történelemkoncepciók feszültségére visszavezetni. Ez a helyzet sokkal inkább arra hívja fel a fgyelmet, hogy a történeti érzékelés és észlelés formái nem globálisan és harmonikusan, ha nem időben és térben különféle formákban oszlanak el. Vagyis ott, ahol egyesek történeti véget, mások akár történeti kezdetet is vélelmezhetnek. Másként mondva, a törté nelmi fejlődés alternatíváiba vetett hit vagy a történeti alakulás észlelése maga is történeti változóként mutatkozik Annak a tézisnek az igazolására, hogy a legtöbb marxista és számos marxista- leninista koncepció számára a történelem menete még végső kifutását tekintve sem alternatívák nélküli folyamatként került elgondolásra, érdemes néhány szót 10 Uo 11 fukuyAmA: A történelem vége és az utolsó ember. Ford. m. nAgy Miklós – somogyi Pál László. Budapest, Európa, 1994.