Page 164 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 164
162 Határtalan médiakultúra nem pusztán a flozófai vagy tudományos gondolkodás, de magának a kultúrának az értelmezése és önértelmezése vált elválaszthatatlanná a történeti kondicionált ság gondolatától. Ez azt jelenti, hogy fokozatosan alapmeggyőződésünkké vált, 2 hogy bármely individuális vagy kollektív jelenség megértéséhez lényegileg járul hozzá, ha napvilágra hozzuk és megfogalmazzuk a szóban forgó jelenség törté- netét. Más szavakkal mondva, azt, hogy valami hogyan vált azzá, ami, elválaszt hatatlannak ítéljük attól, hogy valami micsoda. Az időbeliség és történetiség té nye így érthetőségi elvét képezi a kultúra területén jelentkező legtöbb jelenségnek. Másrészt azonban a történetiség elvének általános érthetőségi elvként való megje lenése egy másik meggyőződés uralkodóvá és operatívvá válását is elősegítette. Arról van szó, hogy bármely dolog történeti alakulásként való felfogása a kezdet vagy az eredet keresése mellett a jövőbeni kifutás kérdését is a fgyelem előterébe helyezi. Egy adott jelenség tehát nem csupán amiatt lehet érdekes vagy értékes, hogy létrejötte milyen múltbeli pályát futott be, hanem amiatt is, hogy milyen ki futással és további potenciállal rendelkezik még. A történetiség mint érthetőség ekképpen magába foglalja a jövő dimenzióját is mint olyan komponenst, amely többé vagy kevésbe nyitott alakulásként hozzájárul egy dolog belső természe- téhez Ebben a keretben tekintve nem csodálkozhatunk, ha a kultúra területeivel ösz szefüggésben a „vég” kérdései általában tisztán történeti kérdések formájában je lentkeznek. Vagyis úgy, mint egy a múlt felől érkező és a jövő felé tartó folyamat többé-kevésbé értelmesen felfogható jelenségei. Valaminek a bejelentkező vagy bejelentett vége egyrészt a múlthoz való viszony újraértelmezését követeli meg, másrészt a jövőbeni újra- vagy másként kezdés kérdését veti fel. Ettől az érthetősé gi kerettől még a „világvége” modern és kortárs elképzelései sem mentesülhetnek. Ebből a szempontból fgyelemre méltó, hogy a tény, hogy az atom- és hidrogén bomba formájában az emberiség története során először saját világának elpusztítá sára ténylegesen alkalmas eszközökre tett szert, gyakorlatilag érintetlenül hagyta a jelenkori történeti tudatot. Az emberi világ végének ebben a formában elgondolt alakja legjobb esetben a hozzá vezető út lehetőségeként és következmények alter natíváiként vált a refexió tárgyává. Alapvetően azonban csupán egy történeti eshe tőség szimbóluma maradt. Csakúgy, mint a világvégének természeti katasztrófák képében azóta is visszatérően jelentkező elgondolható esélyei. Ez a helyzet teszi, hogy a világvége gondolatának az utóbbi időben legnagyobb vitákat kiváltó elméleteit nem annyira a totális emberi katasztrófák, inkább a tör- ténelem végének eszméjét hirdetők között kell keresnünk. A történelem végének 2 Arról, hogy a „kultúra” modern fogalmának felvilágosodás kori kialakulása miképpen kapcsoló dik az idő és a történetiség újfajta felfogásához, lásd márkus György: A kultúra társadalma: a kulturá lis modernitás konstitúciója. In: Uő: Kultúra és modernitás. Budapest, T-Twins – Lukács Archívum, 1992. 67–90.