Page 163 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 163
tAkács ádám A történelem vége mint történeti állapot Bevezetés: a vég mint történeti probléma Ha a „vég” kérdése nem szűnik meg olyan hívószóként működni, melyet a kultú ránk általános tendenciáit megragadni igyekvő különféle elméleti erőfeszítések hoznak forgalomba, akkor minden jel szerint ez nem azért van, mert bennük az eszkatológikus víziók iránti valamifajta örök és kiküszöbölhetetlen vágyódás feje ződne ki. Noha joggal lehet érvelni amellett – ahogyan azt Karl Löwith is tette –, hogy a történelem teleologikus koncepcióit életre hívó modern fogékonyság valójá ban a keresztény üdvtörténeti gondolkodás sémáinak átvételét jelentette, ez sem 1 miképpen sem jelenti azt, hogy ezek a tendenciák osztoznának egymás végkövet keztetéseiben. Nevezetesen arról van szó, hogy jó ideje már a „vég” fogalma a modern európai kultúrában egyre kevésbé a „végzet”, és egyre inkább a „véges ség” történeti szempontjából került értelmezésre. A „vég” fogalmának modern és kortárs használatait (az „ember előtörténetének” vége, a „történelem” vége, a „mo dernitás” vége, az „ember” vége, a „nagy történetek” vége stb.) tehát a történeti kondíció fgyelembevétele különbözteti meg ennek premodern alakzataitól. Más szóval, az a tény játszik itt döntő szerepet, hogy legalább 200 év óta a kezdet és a vég végpontjait kijelölő horizont és a felmérésüket lehetővé tévő jelen pillanat, az időbeli alakulásként felfogott történelem formájában válik elgondolhatóvá és ek képpen intézményesül. Hegel történelemflozófája megadta a kezdet és vég idő- beliségre alapozott első átfogó történeti modelljét, Marx történeti gondolataiban felismerhetjük ennek első konkrét és teljességre törekvő társadalmi-politikai pro jektjét, és innentől kezdve úgy tűnik, hogy a „vég” kérdése szinte végzetszerűen a történelemflozófusok és történeti gondolkodók kezébe kerül. A történelem gondolata természetesen maga is fejlődő, vagyis történeti válto zásnak alávetett gondolat. Ebben a változásban ugyanakkor fontos, hogy benne a történelem, illetve a történetiség szempontjának egyre áthatóbb alkalmazását és elterjedését ismerhetjük fel. A jelenkori helyzetre tekintettel itt két jellemző mu tatkozik különösen fgyelemre méltónak. Egyrészt az, hogy a 19. század vége óta 1 Vö. Karl löWith: Világtörténelem és üdvtörténet. A történelemfilozófia teleológiai gyökerei Ford. Boros Gábor – miklós Tamás. Budapest, Atlantisz, 1996.