Page 237 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 237
AntAlóczy tímeA – kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Várszegi Asztrikkal  235 K. A.: Itt van például ez a kifejezés, hogy közösségi média. Ami tulajdonképpen valamiféle közösséget vagy ahhoz hasonló dolgot jelent, amely fogalom szintén a kommunikáción alapul. De ez vajon valami régebben keletkezett hiányra kínál könnyen megszerezhető orvosságot, vagy éppen ez okozza a nagyobb hiányt, amely inkább az élő közösségekben van? Mi az, ami annyival értéktelenebbé vagy hamisabbá teszi ezt egy élő közösségnél? V. A.: Azért ez egy disszertációra való téma. Mert Alexander kérdésében lényegé­ ben minden probléma benne van. Ha egy közösség jól funkcionál, tételezzük fel, jól kommunikál, akkor az harmonikus, személyes, lélektől lélekig szól, és csoport­ ban is jól működik a dolog. Ha nem, akkor kívülről keresünk import árut vagy import kapcsolatot. Ebben az esetben kellenek a kütyük, a televíziók, amelyek el­ ringatnak. Azt gondolom, hogy mindenre tudnék pozitív és fájdalmas példát is mondani, mert az élet tarkabarka. Ha nincs igazi közösség, akkor ilyen pótcselek­ vésekre van igény. Mondok egy konkrét példát erre. Vannak öregjeink. Idős szer­ zetesek, és televízió van a szobájukban, amit helyeslek. Nem azt, hogy mindig te­ levíziót nézzenek, de mindig imádkozni sem tudnak, mindig látogatni sem tudják őket. Ez egy áthidaló lehetőség. A világtól való el nem szakadás lehetősége. Hihe­ tetlen jótétemény. Ezért ha elromlik a televízió vagy nincs hálózat, akkor én ma­ gam szólok azonnal a házgondnoknak. Ez a szolgálat. A médiumok ilyen jellegű használatát szorgalmazom. Nem azért, hogy kábítószernek vagy áfumnak hasz­ nálják, hanem segítő anyagként vagy támaszként – és nem mindenhatóként. Egy mai embernek, aki hellyel-közzel egészséges viszonyban van a világgal, és meg­ öregedve egyik napról a másikra kikapcsolódik abból, ez hihetetlen űrt és nehézsé­ get okoz(hat). Van olyan eset is, amikor valamit közösen nézünk meg, és megbe­ széljük a látottakat, hallottakat. Tehát közösséget is épít(het) egy ilyen lehetőség; például ha valamit közvetítenek Pannonhalmáról, körbeadjuk egymásnak. Min­ denféle variációja előfordulhat ennek. Megint oda érkeztünk el a beszélgetésben, hogy lehet ez nagyon pozitív, építő, meg pótlék is. A helyes arányt vagy a pontos diagnózist kell valakinél vagy egy közösségben kontroll alatt tartani, fgyelemmel kísérni K. A.: Ezek szerint itt Pannonhalmán ez történik, és a fatalokon is látszik, hogy ez működőképes? Építő megoldás? V. A.: Igen. Remélem, igen. Látszik, hogy működőképes a diákokra vonatkozóan, de adott esetben a szerzetesekre vonatkozóan is. A diákjaink egymással közelebbi kapcsolatba, közösségbe kerülnek, és amikor Pannonhalma élménye, a fzikai él­ mény megszűnik, hihetetlen erővel keresik egymást, mert azonos nyelvet beszél­ nek, azonos értékrendszerben nőttek fel, nagyon hasonló impulzusokat kaptak. A személyes kapcsolat nagyon hiányzik nekik. Sőt a mi gyerekeink visszajáró diá­ kok. Tréfásan szokta mondani Ambrus atya, hogy szombaton, mikor még elég dol­
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242