Page 265 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 265
kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Horn Györggyel 263 netbennszülöttekről beszélünk, de a netbevándorlók közül nem én vagyok a leg­ konzervatívabb, azért azt lássuk be. Nagyon komoly kockázatok vannak ebben. Remélem, azért vagyunk már annyira európaiak. Egyszer írtam egy tanulmányt azzal a címmel, hogy a Kompország oktatása útközben, de hol a túlsó part? Azt próbáltam leírni, hogy a ’90-es években Magyarországon az állami irányítású álla­ mi iskolarendszer szétesett, és helyette egy önkormányzati, helyi közösségi rend­ szer indult el. Tehát, hogy itt egy polgári forradalom zajlik, és ebben milyen radi­ kális fordulatok vannak. Csakhogy közben a világ maga is oktatási világválsággal küszködik, már a ’60-as évek óta lehet ezt tudni, nem most került elő. 1990-ben, az állami korlátok feloldásakor nem lehetett tudni, hogy jó, most feloldjuk az álla­ mi korlátokat, de a feloldások után merre, hová, mibe tartunk. Egyszerre kellett két radikális lépést megtenni, márpedig tudjuk, hogy ha az ember mind a két lábát egyszerre emeli fel, akkor pofára esik. Az nem haladás. A pofára esés be is követ­ kezett. A szakmai, közösségi autonómiáknak az volt a következménye, hogy még szelektívebb lett a magyar oktatási rendszer, sőt szegregált, ettől esett szét egy cso­ mó eleme. Egyszerre jött a polgári forradalom Magyarországon az oktatásban, meg az oktatás modernizációja az internettel, projektekkel, szöveges értékeléssel és sorolhatnám Mi a következő lépés? A legapróbb első lépés, amit a világban, Magyarországon vagy az AKG-ban megtehetünk? Az AKG-ban tudom, a világban nem tudom, Magyarországon pedig sajnos sejtem. Az AKG-ban egyszerű: amit eddig is mondtam. Kibővítjük az internethozzáférés lehetőségét. Most is két hálózat van, de egy jóval nagyobb kapacitásút tervezünk. Most még elemenként kapcsolódik a világhálóhoz az AKG, ezután azt tervezzük, hogy egy tűzfalon keresztül fog. Tehát lekapcsoljuk ezeket az önálló természet- tudományos, elsősegély stb. csoportokat, és az egész AKG együtt kapcsolódik a hálózatba. Csinálunk egy AKG-felhőt. Az AKG-felhőbe beszívjuk azokat az infor­ mációs módszereket – nemcsak eszközöket, hanem módszereket is –, amelyek módot adnak a csoportos vagy egyéni tanulásra. Hogy esélyt adjunk arra, hogy a gyerekek egyre inkább egy folyamatosan bővülő információs világba kapcsolódva kezdjenek el együttműködve dolgozni. Próbáltuk ezt a Moodle-lal nem is olyan nagyon régen, de végül aztán megbuktunk vele. Bár végül is 10 év egész sok az oktatásban. A Moodle nagyon bonyolult, nagyon szakszerű volt, nem igazán lehe­ tett természetesen használni Most olyan eszközöket, technikákat keresünk, ame­ lyekhez a hozzáférés mindenki számára biztosított, ugyanakkor biztosított a vé­ dettsége is. Az adott csoport munkája, együttműködése során csak az adott csoport léphessen be. Olyanfajta technológiát próbálunk legyártani, amely az AKG-t a sze­ mélyes kapcsolatok mellett digitális iskolává is teszi. Ami azt jelenti, hogy fel akarjuk szabadítani a személyes nexusokat, szabadabbá akarjuk tenni, kevesebb terhet akarunk róni az együttműködésre.
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270