Page 265 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 265
kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Horn Györggyel 263 netbennszülöttekről beszélünk, de a netbevándorlók közül nem én vagyok a leg konzervatívabb, azért azt lássuk be. Nagyon komoly kockázatok vannak ebben. Remélem, azért vagyunk már annyira európaiak. Egyszer írtam egy tanulmányt azzal a címmel, hogy a Kompország oktatása útközben, de hol a túlsó part? Azt próbáltam leírni, hogy a ’90-es években Magyarországon az állami irányítású álla mi iskolarendszer szétesett, és helyette egy önkormányzati, helyi közösségi rend szer indult el. Tehát, hogy itt egy polgári forradalom zajlik, és ebben milyen radi kális fordulatok vannak. Csakhogy közben a világ maga is oktatási világválsággal küszködik, már a ’60-as évek óta lehet ezt tudni, nem most került elő. 1990-ben, az állami korlátok feloldásakor nem lehetett tudni, hogy jó, most feloldjuk az álla mi korlátokat, de a feloldások után merre, hová, mibe tartunk. Egyszerre kellett két radikális lépést megtenni, márpedig tudjuk, hogy ha az ember mind a két lábát egyszerre emeli fel, akkor pofára esik. Az nem haladás. A pofára esés be is követ kezett. A szakmai, közösségi autonómiáknak az volt a következménye, hogy még szelektívebb lett a magyar oktatási rendszer, sőt szegregált, ettől esett szét egy cso mó eleme. Egyszerre jött a polgári forradalom Magyarországon az oktatásban, meg az oktatás modernizációja az internettel, projektekkel, szöveges értékeléssel és sorolhatnám Mi a következő lépés? A legapróbb első lépés, amit a világban, Magyarországon vagy az AKG-ban megtehetünk? Az AKG-ban tudom, a világban nem tudom, Magyarországon pedig sajnos sejtem. Az AKG-ban egyszerű: amit eddig is mondtam. Kibővítjük az internethozzáférés lehetőségét. Most is két hálózat van, de egy jóval nagyobb kapacitásút tervezünk. Most még elemenként kapcsolódik a világhálóhoz az AKG, ezután azt tervezzük, hogy egy tűzfalon keresztül fog. Tehát lekapcsoljuk ezeket az önálló természet- tudományos, elsősegély stb. csoportokat, és az egész AKG együtt kapcsolódik a hálózatba. Csinálunk egy AKG-felhőt. Az AKG-felhőbe beszívjuk azokat az infor mációs módszereket – nemcsak eszközöket, hanem módszereket is –, amelyek módot adnak a csoportos vagy egyéni tanulásra. Hogy esélyt adjunk arra, hogy a gyerekek egyre inkább egy folyamatosan bővülő információs világba kapcsolódva kezdjenek el együttműködve dolgozni. Próbáltuk ezt a Moodle-lal nem is olyan nagyon régen, de végül aztán megbuktunk vele. Bár végül is 10 év egész sok az oktatásban. A Moodle nagyon bonyolult, nagyon szakszerű volt, nem igazán lehe tett természetesen használni Most olyan eszközöket, technikákat keresünk, ame lyekhez a hozzáférés mindenki számára biztosított, ugyanakkor biztosított a vé dettsége is. Az adott csoport munkája, együttműködése során csak az adott csoport léphessen be. Olyanfajta technológiát próbálunk legyártani, amely az AKG-t a sze mélyes kapcsolatok mellett digitális iskolává is teszi. Ami azt jelenti, hogy fel akarjuk szabadítani a személyes nexusokat, szabadabbá akarjuk tenni, kevesebb terhet akarunk róni az együttműködésre.