Page 270 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 270
268 Határtalan médiakultúra egyébként nagyon érdekes dimenzió. Amikor például Greenawayjel dolgoztam, ő sokat beszélt erről. Az a flm, a Tulse Luper bőröndjei nagyrészt a ’40-re utalt évekre utalt. Greenaway pedig arról beszélt, hogy ez az egyébként minden korban tapasztalható folyamat nagyon izgatja őt. Például, amikor a ’60-as években forgat tak egy Kleopátra-flmet, akkor pontosan tudtad, hogy ez a ’60-as évek Kleopátra- flmje, mert a ’60-as évekre jellemző módon sminkelték a csajokat. Greenaway mindig azt mondta, hogy mi is vigyük bele ezt a flmbe. Érdekes meglátás ez. Említetted egyszer, hogy azért is vonzódsz ezekhez a típusú flmekhez, mert inkább ez a gondolkodásmód az, ami neked testhezállóbb. Visszatekinteni egy korra, és közben belevinni az újat. De mi az alapvető különbség a között, amikor arról be- szélünk, hogy visszafelé tekintve és elemző módon közelítünk egy korszakhoz, vagy amikor a jelenkor megjelenése, divatja alapján értelmezzük újra, dolgozzuk át az adott kort? Visszafelé tekintve sokkal jobban, teljesebben körbe lehet határolni valamit. Meg mutatni, hogy milyen is volt. Illetve nyilván nem teljesen, mert mindig az van, hogy annál még sokkal összetettebb volt az adott kor, mint ami abból, vagy aho gyan az a jelenből körbehatárolható. Mert utólag mindig kiderül, hogy már annyi minden volt, megtörtént, létezett, csak nem feltétlenül tudunk róla. Például hihetet len, hogy Salvador Dalí mi mindent csinált már meg, hogy nézett ki a ’20-as évek ben. Elképzelhetetlennek tűnik, de tényleg úgy volt. És szerintem minden korban voltak ilyen emberek, ilyen trendek és utak, de való igaz, hogy visszamenőleg álta lában sokkal jobban körbezárható egy adott kor. A jelenkort nehezebb körbezárni, mert benne élünk. A divat világában kevésbé vagyok benne, de ez persze attól is függ, hogy milyen flmen dolgozom éppen. Ma rengeteg irányzat létezik, ezeket kevésbé behatóan ismerem, mert nemigen járok ezekbe a körökbe. A legtöbb dolog fellelhető különféle fotókon, újságokban, mindenfelé. De valahogy ez engem ke vésbé érdekel. Minél régebbi korba mész, annál csodálatosabban kidolgozott ruhák voltak, elképesztően aprólékos munkák. Nekem a régebbi korokban használt anya gok sokkal jobban tetszenek, mint a maiak. Minden sokkal kifnomultabb és kidol gozottabb volt, gyakran jut eszembe, hogy bizonyos korokban az utolsó varrónő nek is olyan ruhája volt, amit ma kiállításon mutogatnánk, múzeumba kerülne. Manapság ez egyáltalán nem így van Ha 100 év múlva dolgoznál egy, a mai korban játszódó flmen, és ahhoz kellene jelmezeket tervezned, úgy gondolod, ez visszamenőleg is rányomná a bélyegét az egészre? Igen, egészen biztosan. Mert tudod, az is igaz, azt is megfgyeltem, hogy idővel bennem is megváltoznak, másnak tűnnek a dolgok. Mondok egy példát. A ’80-as,