Page 273 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 273
kocsuBeJ AlexAnder: Interjú Flesch Andrea jelmeztervezővel  271 Látsz valamiféle negatívumot vagy veszélyt ebben a robbanásban? A divat vonatkozásában kérdezed? A divat és a magunkról ennek hatására alkotott és sugárzott kép mikéntje és átala- kulása vonatkozásában. Az már megváltozott, amikor az újságok elkezdték azt sulykolni, hogy ők mutat­ ják az irányt, ők diktálják, mi a „tuti”. Szerintem az internet által ez a jelenség nem erősödött különösebben. Már bőven elég volt a Vogue és a divatlapok, hogy mindenképpen lerombolják az önképet, szerintem ez nagyjából megmaradt ezen a szinten. Amit a divat sugall, az így vagy úgy, de hat az emberekre. De azt nem érzem, hogy jobban befolyásolja ahhoz képest, amikor még csak újságok voltak, vagy mondjuk televízió. Már a tévé is bőven elég volt ehhez. Tehát úgy látod, hogy az a korszak, amiben most élünk, valójában már sokkal ré- gebben elkezdődött, csak az eszközök fejlődése miatt most kezdjük felismerni újra? Szerintem igen. Az, hogy ahhoz, hogy szép nő legyél, modellnek kell lenned, az nem új. Az ideális nőképen annyit nem rontott az internet vagy a digitális kor. Ebben a korszakban, ami, mint mondod, nem ma kezdődött, ám meglehetősen nagy sebességgel halad előre, és egyre szélesebb körű lesz, ahogy te is mondtad, még több emberhez jut el minden, nos, ebben a korszakban a tervezők és a stylistok tulajdonképpen minden képi megjelenítés meghatározóiként és az egész folyamat átlátóiként jelennek meg. Jennifer Ayan és Philip Clark cikke a stylistok megváltozó szerepéről a fejlődő 1 divatvilágban az „arbiter” kifejezést használja a stylistokra, ami tulajdonképpen a döntőbíró szerepének felel meg mind a divat, mind a fogyasztói kultúra világában. Te milyen módon érzed ezt a felelősséget, ha egyáltalán? Szerintem ők a divatvilágban dolgozó stylistokra gondolnak, és én alapvetően nem a divatvilágban dolgozom. Persze a flmek is hatással lehetnek a fentiekre, azon­ ban én nem dolgoztam még olyan flmen, amely meghatározott volna egy korsza­ kot, vagy amely e tekintetben kultuszflmmé vált volna. Erről a jelenségről is azt gondolom azonban, hogy ez sem új keletű. Amióta flm létezik, amióta sztárszíné­ szek és színésznők vannak, azóta ők diktálják a divatot. Mióta diktálják? Szerin­ tem mondjuk a ’30-as évek óta biztosan. 1 http://process.arts.ac.uk/sites/default/files/jennifer-anyan--clarke.pdf
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278