Page 274 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 274
272 Határtalan médiakultúra A színészek azok, akik a divatot diktálják, vagy azok, akik a színészeknek dik tálják? A kettő együtt, de a stílus, a divat a közönség számára nyilvánvalóan elsősorban a színészekhez kötődik. Valójában persze a tervezők voltak mindig a meghatározók; kiváltképp régebben, amikor jellemzően a nagy divattervezők voltak a jelmezter­ vezők is. Minden azzal kezdődött, hogy ők megtervezték a színésznők ruháit. Az imént említett döntőbírói szerep szempontjából talán még fontosabb lehet, hogy sok reklámflmben is dolgoztál, azok pedig a legközvetlenebb módon próbálnak hatni az emberek világról alkotott képére. Akár a flmekre, akár a reklámflmekre gondolunk, van-e valami, amit – azon kívül persze, hogy az adott kort leképezd, a történetet és a karaktereket meglásd és megjelenítsd vagy épp a reklámflm kö- vetelményeinek, céljainak megfelelj – mindenképp szeretnél láttatni, átadni a mun- káidon keresztül? Van-e valamiféle küldetéstudatod, vagy csak rád jellemző kéz- jegyed? Sajnos nem szoktak rá lehetőséget adni. Annyira érdekes, hogy éppen most teszed fel ezt a kérdést, mert napok óta ezzel a kérdéssel foglalkozom magamban, ezzel fekszem és ébredek, és az is érdekes, hogy csak most jutottam el ide. Tulajdonkép­ pen nem szeretek reklámflmet csinálni. Talán, mert nem vagyok ebből a szem­ pontból elég erős egyéniség ahhoz, hogy ne gyűrjön maga alá a folyamat. Vagy hogy fent tudjak maradni úgy, hogy saját üzenetem legyen. A reklámflmekben – nyilvánvalóan az én ízlésem és tudásom mentén, de – egyszerűen csak megpró­ bálok megfelelni a megrendelők elvárásainak. Nyilvánvalóan az én ízlésemmel és tudásommal, de sohasem próbáltam ennél erősebb lenni. Most azonban napok óta ez a kérdés foglalkoztat. Hogy lényegében már csak akkor érdekelne ez az egész, ha valamilyen módon szóhoz engedne jutni. Ha egy általam készített reklámflmet látva mindenki tudná, hogy azt én csináltam. Kérdés persze, hogy ez lehetséges-e. Hogy nem maga a reklámflm műfaja és az ilyesfajta önkifejezés-e az, ami ellent­ mond egymásnak. És érdekes, hogy pont akkor gondolkozom el ezen, amikor tulajdonképpen abban reménykedem, hogy soha többé nem fogok reklámflmet csinálni. Valójában én már csak játékflmben szeretnék dolgozni. Visszatérve a kérdésedre, a reklámflmben nagyon erősnek kell vagy kellett volna lenni. Érdekelne, hogy mi az, ami miatt a reklámflmeket jóval kevésbé szereted? Ha jól vettem ki a szavaidból, a kötöttségek és elvárások miatt, amelyeknek Te nem sze- retsz ennyire megfelelni megkérdőjelezés nélkül? Milyen jellegű elvárások vannak itt, amelyek mások, mint egy játékflmben? Mesélj egy kicsit részletesebben a reklámflm-készítésről! A hétköznapokban gyakrabban találkozunk ezekkel, mint a játékflmekkel, mégis, talán kevesebbet tudunk róluk, ezek készítése kevésbé téma a közbeszédben. Milyen megrendelői elvárásokkal szembesül itt egy jelmeztervező? Melyek az alapvető különbségek?
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279