Page 266 - Antalóczi Tímea – Határtalan médiakultúra
P. 266
264 Határtalan médiakultúra Azt, hogy Magyarországon mi a következő lépés, nem tudom. Azt tudom, hogy itt egy súlyos visszarendeződés volt az államosítással, az állami intézményrend­ szerrel. Tudom, hogy ők maguk is decentralizálni akarnak, tehát tankerületekhez rendelik hozzá az iskolafenntartói jogokat. De elvették az iskola autonómiáját. El­ várt dolog az, hogy az iskolák visszakapják az autonómiájukat. Aztán majd meg­ látjuk, hogy mi történik… Hogy a világban mi a következő lépés, arra sem tudok válaszolni. Tavaly ja- nuárban a Toldi moziban tartottam egy előadást a CreativeMorning keretében. Ez úgy zajlik, hogy a világ kreatívjai a világ összes városában, meghatározott idősza­ konként egy-egy témáról egyszerre tartanak előadást, azonos napon. Tavaly arra kértek, hogy a Toldi moziban tartsak előadást arról, mennyire készít fel a kreativi­ tásra, az alkotóképességre az iskola. Azt mondtam nekik, hogy semennyire, sőt az iskola és a kreativitás egyenesen kizárják egymást. Nem arról van szó, hogy aka­ dályozzák, hanem egyszerűen kizárják egymást. Fönn van a YouTube-on ez az előadásom. Ott próbáltam azt elmondani, hogy az alkotóképesség és az iskola két, egymásnak antagonisztikusan ellentmondó fogalom. Most ezt úgy értsd, hogy azok miatt is, amiket aggódva kérdezel, tehát a régi alkotók, a kultúra közvetítése miatt is. Azok megmerevedett struktúrák már; egy hang, egy kép, egy beszélt szö­ veg, ezek adottak. Ennek felhalmozása önálló technikát igényel. Verset tanulni kell ahhoz, hogy verset írjak. Fül kell ahhoz, hogy zenét hallgassak. Nem megy egyből. Néhány zseniális kivételtől eltekintve, ezeket az emberek meg kell hogy tanulják. Ezért az iskola teoretikusan is egy újratermelő és alkotó folyamat, ráadá­ sul megpróbáltam megmutatni, hogy milyen abszurd az, amit például számos, az interneten keringő vicc is bemutat. A kisgyerek a dolgozatban azt a feladatot kap­ ja, hogy „nevezd meg a négyszögeket”. A képen ott van egy parabola, egy négy­ zet, egy téglalap, és akkor odaírja a kissrác, hogy Bob, Jim stb. Elnevezi őket. Ez most micsoda? Ostobaság vagy kreativitás? A tudatlanság megjelölése, hogy én nem tudom, hogy oda azt kell írni, hogy rombusz meg téglalap. De ugyanakkor az alkotóképességé is. Az a feladat, hogy megnevezd, és ő ezt teszi. Az én informá- ciós bázisomban az, hogy rombusz meg négyzet, nincs benne. De én megnevez­ tem. Bob meg Jim. Érted a dilemmát? Ezt próbáltam ott is megmutatni, hogy mennyire abszurd életszituáció, amelyben az iskola van. Szerintem alapvetően el­ lentmond az iskola a kreativitásnak. De lehet olyan közeget csinálni, ahol ez auto­ nóm sikereket biztosít. Mondjuk verses regényt írni az éves projekten. Az AKG- ben azért sok ilyen alkalom van.
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271