Page 192 - James Potter – Médiaműveltség
P. 192
168 IV. rész: Tartalom Az egyének közti különbségek Ahogy a fentiekben láthattuk, a valóság összetett fogalom. Sok dimenziója van. Figyelemre méltó különbségek vannak az egyének közt annak tekintetében, ahogy a média által alkotott képek valóságosságáról döntenek Ezek a döntések igen elté- rőek is lehetnek, még az azonos korú és tapasztalatú emberek körében is. Nem minden egyidős gyerek ítél ugyanúgy a valóságról. Van der Voort (1986) például azt mutatta ki, hogy a valóságérzékelés és a szereplőkkel való azonosulás alapvető különbségeket mutat bármely adott életkorban. Kutatásában kiderítette, hogy van- nak gyerekek, akiket annyira magával ragadnak az erőszakos flmek, hogy a ben- ne mutatott erőszakot valóságosnak ítélik meg, ami erősebb érzelmi reakcióhoz vezet náluk, ez pedig ahhoz, hogy úgy higgyék, az erőszak borzalmas dolog – és ez nem vált ki belőlük erőszakos viselkedést a valós életben. Ezzel ellentétben más gyerekek, akiket szintén magával ragadott az erőszakos flmek nézése, és szintén valóságosnak érezték a benne mutatott erőszakot, mégsem viszonyultak kritikusan hozzá, és ettől tompábbak és érzelmileg kevésbé involváltak lettek – és ez erősza- kosabb viselkedést váltott ki belőlük a valós életben. Hogy további példákkal szemléltessük a valóság érzékelésének változatosságát, gondoljunk bele a 8.1. szövegdobozban leírt szituációba. Azok az emberek, akik írtak a Parti őrségnek, és esedeztek, hogy menekítsék ki Gilligant és barátait a szigetről, butának tűnnek. Az ember azt gondolná, hogy a hasonló valóságfelfo- gással kapcsolatos probléma ritkaság, és ez valószínűleg igaz is, hiszen ez a példa tényleg egy szélsőséges helyzetet mutat. Mégis, gondoljunk bele, hogy milyen nagy a szórás az emberek valóságérzékelésében az olyan műsorok, mint a World Wrestling Entertainment, Keeping Up With the Kardashians, Pawn Stars, Amish Mafa és a Zsaruk (COPS) esetében Gondoljunk azokra, akik történelmi alapú (valós történeteket ábrázoló) flmeket néznek, és azt kell eldönteniük, hogy ezek- ben mely elemek valósak, és melyek a képzelet szülöttei. Gondoljunk azokra is, akik egy politikai vitát hallgatnak, amelyben mindegyik jelölt egymástól igen elté- rő ténytárat mutat be; hogyan ítélhetik meg a nézők, hogy ezek közül melyek a valóságosak, és melyek a kitaláltak? Több mint egy évtizeden át a legnépszerűbb sorozatok közé tartozott a Survivor, amely magát televíziós valóságshow-nak sorolta be. A műsor 16 valós személyt visz el valamely vad, természeti környezetbe, ahol egymástól függ túlélésük (éle- lem, menedék, tűz). Ugyanakkor egymás ellenében versenyeznek az egymillió dolláros fődíjért. Milyen szempontból nevezhető ez a műsor valóságosnak? A játé- kosokat jelentkezők ezreiből választották ki, és nem azért, mert hétköznapi embe- rek voltak – ehelyett potenciális vonzerejük volt a mérvadó, amellyel a közönségre hatnak majd, és konfiktuskeltő képességük. A helyzet abból a szempontból mes- terkélt, hogy a versenyzők egyike sem a maga hétköznapi életét éli a vadonban, és
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197