Page 194 - James Potter – Médiaműveltség
P. 194
170 IV. rész: Tartalom Rendezési elv: a következő lépés valósága A valóságérzékelés kutatásában a bonyodalmak nagy részére adhat egyszerű ma- gyarázatot az, amit én úgy nevezek: a következő lépés valósága Ha arról gondol- kozunk, mi az, amit a közönség valójában akar a médiaüzenetektől, láthatjuk, hogy sok terheltséggel kapcsolatos döntésüket a következő lépés valósága iránti vágy vezérli. Ha a programtervezők perspektívájából nézzük a döntéseket, megint csak azt látjuk, hogy a következő lépés valósága bukkan fel. Ez az elgondolás a médiaüzenetek gyártási módjában gyökerezik, és abban, hogy miért vonzanak bi- zonyos üzenetek nagy közönségeket, míg mások nem. Ebben a részben ezt pró- bálom felszínre hozni, és megmutatom, hogyan használható rendezőelvként min- denféle médiatartalomról gondolkozva A közönség perspektívája Miért teszik ki magukat az emberek a médiaüzenetek terhelésének? A legalsó szinten azért, hogy olyan üzeneteket találjanak, amelyeket a valós életben nem kaphatnak meg Ha az emberek az összes olyan üzenetet megkapnák a való élet- ben, amire igényük van, nem lennének motiváltak arra, hogy kiadásokba verjék magukat (időben és pénzben) azért, hogy ezek után kutakodjanak a médiában. Két oka van annak, hogy az emberek motiváltak bizonyos üzenetek megszerzésére, de inkább a médiában keresik azokat, és nem a valós életben. Az egyik az, hogy lehe- tetlen a számukra, hogy ezeket az üzeneteket a valós életben megkapják. A legtöb- beknek például lehetetlen tudniuk, hogy milyen a Föld az űrből nézve, vagy mi- lyen a többi bolygó felszíne. Lehetetlen tudnunk, milyen volt egy farmon élni az amerikai polgárháború idején, vagy a Kerekasztal lovagjának lenni a középkori Angliában, vagy Jézus Krisztus tanítását hallgatni. Hogy az ilyen képekhez, han- gokhoz és érzésekhez hozzáférjenek, az embereknek a médiához kell fordulniuk. További ok, ami az embereket erre motiválja, hogy a médián keresztül sokkal olcsóbban lehet hozzájutni ezekhez az üzenetekhez, mint amennyit a valós életben kellene fzetni értük. Egyszerűbb például egy egyórás útiflmet megnézni Francia- országról, mint fzetni azért, hogy odautazzunk egy hétre. Sokkal könnyebb meg- nézni egy elnöki sajtótájékoztatót a televízióban, mint újságírásszakot végezni, ál- lást szerezni a legnagyobb újságok vagy tévészolgáltatók egyikénél, és bekerülni a Fehér Ház riporterei közé, hogy személyesen vehessünk részt azon. Továbbá érzel- mileg kevesebb áldozattal jár megnézni, amint két szereplő egy flmben keresi az egymással való találkozást, kapcsolatba lép egymással, majd szakítanak és tanul- nak saját hibáikból, mint mindezen a valós életben keresztülmenni. Ezért a közönségnek erős és folyamatos a motivációja arra, hogy a médiában keressen üzeneteket. Olyan üzenetek után kutatnak, amelyeknek két általános tu-