Page 278 - James Potter – Médiaműveltség
P. 278
254 IV. rész: Tartalom A televíziós szórakoztatás valószerűtlenségeit nem úgy kellene kivédeni, hogy nyomást gyakorolunk a producerekre, hogy a fkciós világot reálisabban ábrázol- ják. Ez butaság lenne. Ehelyett ezt a helyzetet úgy lehet a legjobban kezelni, hogy képezzük magunkat a média világának tartalmi elemeit illetően, és érzékenyebbé válunk, továbbá felismerjük, hogy ezek a minták hol különböznek a valóság min- táitól. Megtanuljuk fantáziaként elfogadni a különbségeket, valószerűtlenségüket csupán saját szórakoztatásunkra korlátozzuk, és elkerüljük, hogy a média karakte- reinek kinézetén és viselkedésén alapuló irreális elvárások vezessenek bennünket Most, hogy több információval rendelkezünk a média szórakoztató történetei- ben a szereplők, cselekmények és értékek mintáit illetően, szélesebb tudással ren- delkezünk a médiatartalmakat illetően is. Ha arra használjuk ezt a tudásunkat, hogy irányítson bennünket, amikor médiatörténetekkel kerülünk kapcsolatba a jö- vőben, sokkal több mindent látunk majd meg ezekben a történetekben. A 10.5. táblázat megmutatja ugyan a kognitív, érzelmi, esztétikai és erkölcsi készségeket, amelyekre szükségünk lesz ahhoz, hogy ezt egy tudatos és aktív formában tudjuk végezni, de ne korlátozzuk magunkat csak az itteni specifkációira. Ehelyett gon- dolkodjunk további információkon, ahol hasznosak lehetnek. Amikor majd kap- csolatba kerülünk a szórakoztató médiával, idézzük fel ezt a tudást, és tudatosan alkalmazzuk a készségeket mind a négy tartományban A médiával való kapcsolatunk során ne feledjük, hogy a szórakoztató üzenetek formulákat követnek, és az embereknek, akik azt a világot létrehozzák, merev for- mulák keretein belül kell kreatívnak lenniük. A nézők a formuláknak megfelelő szereplőket és történetet várnak, hogy a szórakoztató üzenetek könnyen követhe- tők legyenek. Vizsgáljuk meg, hogy az egyes történetek milyen szorosan követik ezeket a formulákat, és vegyük észre, hogy a történetek miben térnek el az adott formulától, és állapítsuk meg ezeknek az eltéréseknek a nagyságát. Mennyire tud egy történet eltérni a valóságtól, anélkül hogy annyira összezavarna bennünket, hogy nem értjük, ami történik? Nézzük meg azokat a legnépszerűbb történeteket, vagyis a legmagasabbra értékelt televíziós műsorokat és flmeket, amelyek a legna- gyobb bevételt érték el. Milyen szorosan követnek egy bizonyos formulát? Vizs- gáljuk meg a színészeket ezekben a népszerű történetekben. Mit tesznek, ami mi- att ilyen népszerűek? Folytassuk a kérdésfeltevést ezekkel a történetekkel kapcsolatban Legyünk szkeptikusak. Ne fogadjuk el semmit magától értetődőnek. Ha aktívak tudunk ma- radni terheltségeink közben, gyarapítani tudjuk a tapasztalatainkat, és ezáltal na- gyobb mértékű irányítást szerezhetünk az életünkben felmerülő reális és szemé- lyes várakozásaink felett