Page 273 - James Potter – Médiaműveltség
P. 273
10. fejezet: Szórakoztatás 249 Ötödikként, az orvosok nagymértékben felülrepzentáltak a televízióban a való- ságos létszámukhoz képest A diplomások között az egészségügyi diplomások vannak túlsúlyban a beteg szereplők alacsony száma ellenére, arányaikat tekintve ötször annyian vannak, mint a valóságban. Náluk már csak a bűnözők és a rend- fenntartók vannak többen. Ráadásul az orvosok közül sokat úgy látunk, mint aki gyakran kiszáll a helyszínre, és sokkal több időt fordít az egyes betegekre, mint amennyire az orvosok a valóságban képesek Felelősségteljes egészségi minták Az alkohol, dohány és illegális szerek fogyasztása az utóbbi években drámaian csökkent a televízióban A dohányzás gyakori tevékenység volt az 1980-as évek közepéig, de aztán majdnem teljesen eltűnt, kivéve a régi flmek újrajátszását. Az alkoholfogyasztás is lényegesen mérséklődött, és amikor ma megjelenik, gyakran a negatív következményekkel együtt kerül ábrázolásra Az 1980-as évek közepéig az alkoholfogyasztás teljesen megszokott volt a televízióban. Alkoholfo- gyasztás kétszer olyan gyakran volt látható, mint a kávé- és teaivás, 14-szer volt gyakoribb az üdítő- és 15-ször a vízivásnál. Az alkoholfogyasztás úgy jelent meg, mint egy társasági, boldog és problémamentes tevékenység, ráadásul ritkán volt negatív következményeivel együtt ábrázolva Amikor a negatív következmények mégis megjelentek, azok nagyon enyhék voltak, mint például a múló másnaposság. Annak ellenére, hogy számos szereplőt láthattunk jelentős mértékű alkoholt fo- gyasztani, csupán 1%-uknál jelent meg az alkohol fogyasztása miatt probléma. Bár a televízió inkább ábrázolja felelősségteljesen a kábítószer- és alkoholfo- gyasztást, a moziflmek esetében nem ilyen jó a helyzet. Az 1996-ban és 1997-ben legnépszerűbb 200 moziflm elemzése feltárta, hogy a szereplők rendszeresen fo- gyasztanak kábítószert és alkoholt, ráadásul nem látszik rajtuk, hogy aggódnának a következmények miatt (Hartman, 1999). Értékek Az egyik módja annak, hogy egy kultúra értékeit megismerjük, hogy annak művé- szeteit megvizsgáljuk. Az ókori görög és római kultúrák például a tökéletességet, harmóniát és szépséget jelenítették meg a művészetekben. A középkori Európában a művészet a katolikus egyház dominanciáját tükrözte, középpontba állítva Krisz- tus életét, különösen Krisztus születését, csodáit, megfeszítését és feltámadását. Az evilági létezés földhözragadt és fájdalmas, de a túlvilági élet dicsőséges volt. A reneszánsz idején a művészet a világ tudományos megközelítésű megismerésé- nek értékeit tükrözte Az európai romantika korában a fókusz elmozdult a logikus és intellektuális dolgoktól – amelyek a reneszánszban domináltak – az emberi ér-
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278