Page 268 - James Potter – Médiaműveltség
P. 268
244 IV. rész: Tartalom vetkező évben az NBC-n volt látható a Will és Grace című műsorban. Az 1999-es televíziós évad őszén a négy vezető kábeltévés hálózat 26 új sorozatot indított el, amelyekben 17 meleg szereplő volt látható a négy fő hálózat műsoraiban, köztük nagyjából egyenlő számban voltak feketék, ázsiaiak és latin-amerikaiak. Minden- nek leginkább az az oka, hogy Hollywoodban nagyon sok a meleg és kevés a ki- sebbségi (Brownfeld, 1999). Úgy tűnik, az 1990-es években sok vonatkozásban meghaladottá váltak azok a szabályok, amelyek régóta tartották magukat a homoszexualitás televíziós megje- lenítését illetően: (a) meleg vagy leszbikus szereplők csak egyszer jelenhetnek meg televíziós sorozatokban vagy tévéflmekben; (b) meleg és leszbikus szereplők soha nem lehetnek „egyszerűen csak” melegek – ehelyett a szexualitásuk muszáj hogy „probléma” legyen, amit „meg kell oldani”; (c) a melegek problémáit abból a szem- pontból kell feltárni, hogy azok milyen hatással vannak a heteroszexuálisokra; és (d) a meleg és leszbikus erotikus vágyak egyáltalán nem kerülhetnek képernyőre (Dow, 2001, 129–130. o.; lásd még Gross, 2001). Bár a homoszexualitás szélesebb megjelenést kap ma, mint bármikor korábban, a tudósok óvatosságra intenek azzal a feltételezéssel kapcsolatban, hogy ezek szükségszerűen egyre haladóbb szellemiséget mutatnának. A televíziózás eddigi története során a melegek és leszbikusok továbbra is inkább jelennek meg komé- diákban, mint drámákban, és ahol a „nevetni valakivel” és a „nevetni valakin” ha- tárvonala szándékoltan marad homályos. A meleg, illetve leszbikus szereplők pe- dig továbbra is tipikusan hetero- vagy még nem bevallottan homoszexuális színészek, és a célközönség is heteroszexuális (Battles és Hilton-Morrow, 2002; Dow, 2001; Gross, 2001). A televíziós műsorokban megjelenő szexuális ábrázolások legfrissebb elemzése szerint a nem heteroszexuális ábrázolások összességében 15%-ot tesznek ki. 14 műsortípusból egyedül a flmek és varieték/komédiák voltak azok, amelyekben számottevő volt a nem heteroszexuális tartalmak megjelenése. A kereskedelmi há- lózatok műsorszórásában kisebb volt a nem heteroszexuális tartalmak megjelené- sének aránya, különösen a kábelen elérhető prémium flmcsatornákon (Fisher, Hill, Grube és Gruber, 2007). Hetsroni (2007) 18 évadra kiterjedő metaelemzésében a televíziós szexuális ábrázolásokkal kapcsolatos eredményekről megállapította, hogy a homoszexuális ábrázolások gyakorisága számottevően emelkedett. Erőszak A televíziózásnak mint szórakoztatóiparnak a legalaposabban tanulmányozott tar- talmi összetevője az erőszak volt az 1950-es évekbeli megjelenésétől egészen az ezredfordulóig. A tudósok folyamatosan monitorozták a televízióban megjelenő erőszak mennyiségét, legalább 60 átfogó tartalmi elemzést elkészítve (lásd W. J. Potter, 1999), ezután viszont az érdeklődés alábbhagyott.
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273