Page 268 - James Potter – Médiaműveltség
P. 268
244 IV. rész: Tartalom vetkező évben az NBC-n volt látható a Will és Grace című műsorban. Az 1999-es televíziós évad őszén a négy vezető kábeltévés hálózat 26 új sorozatot indított el, amelyekben 17 meleg szereplő volt látható a négy fő hálózat műsoraiban, köztük nagyjából egyenlő számban voltak feketék, ázsiaiak és latin-amerikaiak. Minden- nek leginkább az az oka, hogy Hollywoodban nagyon sok a meleg és kevés a ki- sebbségi (Brownfeld, 1999). Úgy tűnik, az 1990-es években sok vonatkozásban meghaladottá váltak azok a szabályok, amelyek régóta tartották magukat a homoszexualitás televíziós megje- lenítését illetően: (a) meleg vagy leszbikus szereplők csak egyszer jelenhetnek meg televíziós sorozatokban vagy tévéflmekben; (b) meleg és leszbikus szereplők soha nem lehetnek „egyszerűen csak” melegek – ehelyett a szexualitásuk muszáj hogy „probléma” legyen, amit „meg kell oldani”; (c) a melegek problémáit abból a szem- pontból kell feltárni, hogy azok milyen hatással vannak a heteroszexuálisokra; és (d) a meleg és leszbikus erotikus vágyak egyáltalán nem kerülhetnek képernyőre (Dow, 2001, 129–130. o.; lásd még Gross, 2001). Bár a homoszexualitás szélesebb megjelenést kap ma, mint bármikor korábban, a tudósok óvatosságra intenek azzal a feltételezéssel kapcsolatban, hogy ezek szükségszerűen egyre haladóbb szellemiséget mutatnának. A televíziózás eddigi története során a melegek és leszbikusok továbbra is inkább jelennek meg komé- diákban, mint drámákban, és ahol a „nevetni valakivel” és a „nevetni valakin” ha- tárvonala szándékoltan marad homályos. A meleg, illetve leszbikus szereplők pe- dig továbbra is tipikusan hetero- vagy még nem bevallottan homoszexuális színészek, és a célközönség is heteroszexuális (Battles és Hilton-Morrow, 2002; Dow, 2001; Gross, 2001). A televíziós műsorokban megjelenő szexuális ábrázolások legfrissebb elemzése szerint a nem heteroszexuális ábrázolások összességében 15%-ot tesznek ki. 14 műsortípusból egyedül a flmek és varieték/komédiák voltak azok, amelyekben számottevő volt a nem heteroszexuális tartalmak megjelenése. A kereskedelmi há- lózatok műsorszórásában kisebb volt a nem heteroszexuális tartalmak megjelené- sének aránya, különösen a kábelen elérhető prémium flmcsatornákon (Fisher, Hill, Grube és Gruber, 2007). Hetsroni (2007) 18 évadra kiterjedő metaelemzésében a televíziós szexuális ábrázolásokkal kapcsolatos eredményekről megállapította, hogy a homoszexuális ábrázolások gyakorisága számottevően emelkedett. Erőszak A televíziózásnak mint szórakoztatóiparnak a legalaposabban tanulmányozott tar- talmi összetevője az erőszak volt az 1950-es évekbeli megjelenésétől egészen az ezredfordulóig. A tudósok folyamatosan monitorozták a televízióban megjelenő erőszak mennyiségét, legalább 60 átfogó tartalmi elemzést elkészítve (lásd W. J. Potter, 1999), ezután viszont az érdeklődés alábbhagyott.