Page 398 - James Potter – Médiaműveltség
P. 398
374 VI. rész: Szembesülés a problémákkal cson, és akkor kezdett el csökkenni, amikor az FCC szabályok közé szorította a műsorok szindikálás útján való megosztását. Később, amikor ezekben a szindi- kálásra vonatkozó szabályokon enyhítettek, és a szolgáltatók megtarthatták a saját maguk által készített műsorokat a magukénak, a változatosság meredek növeke- désnek indult Internet Amikor az internet még nagyon új dolognak számított, voltak arra utaló jelek, hogy ez is koncentrálttá válik Az 1990-es években az összes internetes oldal látogatása- inak fele a 100 legtöbbet látogatott weboldalon jelentkezett, ráadásul 1999 márciusa és 2001 márciusa között az USA-ban a felhasználók online eltöltött perceinek felét magukénak tudó társaságok száma tizenegyről négyre csökkent. Ez valóban erős bizonyíték arra, hogy az internet önnön újdonsága és a weboldalak sokszínűsége ellenére erősen koncentrálttá válik. Amíg az összes felhasználó számára elérhető weboldalak száma valóban hullámzó tartományban mozog, az internet által okozott médiaterhelés e weboldalak kis csoportja körül koncentrálódik, és az ilyen agyonlá- togatott oldalak tulajdonosa valószínűleg egy médiakonglomerátum. Az egyik eszköz, amely elősegítette ezt a gyors koncentrálódást, a keresőmotor. Ezek – mint a Google és a Yahoo – arra szolgálnak, hogy a felhasználó megtalálja azokat a honlapokat, amelyeket érdemes meglátogatnia, ha bizonyos témákban in- formációkat szeretne kapni. A felhasználó begépeli a témát jellemző kulcsszava- kat, és a keresőmotorok egy honlaplistát állítanak elő. Például e könyv írásakor a Google a news kifejezésre rákeresve 0,23 másodperc alatt több mint 4,3 milliárd olyan honlapot talált, ahol hírekkel kapcsolatos témák szerepeltek. A Google a több milliárd találatból az első tízet mutatja nekünk, így az egyikre rá tudunk kat- tintani, és meg tudjuk nézni magát a honlapot. Az elsőként listázott oldalak (ese- temben) a Google News, CNN.com, Fox News és NBC News (voltak). Ezek az ol- dalak feltételezhetően a legnépszerűbbek. De gondolkodjunk csak el azon, hogy hogyan váltak ezek a legnépszerűbbé! Azért ezek szerepelnek a Google találati listájának elején, mert ezek a legnépszerűbbek, és mivel ezek a legnépszerűbbek, a Google ezeket hozza fel elsőként. Eléggé körkörös magyarázat, ugye? Hogyan tud egy weboldal betörni ebbe a körbe? (A szakasz további része a Google jelenlegi céges stratégiájára nézve nem igaz. Az itt olvasható, immáron meghaladott érve- lésmenet mindazonáltal a 7. amerikai kiadás hiteles fordítása – a ford.) A válasz: fzetnie kell a Google számára a helyezésért. Emiatt termel ilyen sok pénzt a Google mint vállalat – helyezéseket értékesít a találati listáján. A népszerűség megvásárolható Ha elég magasan vásárolunk magunknak találati helyet a Google találati listáján, akkor a legtöbb ember látni fogja a weboldalunk címét, és valószí- nűleg meglátogatja az oldalunkat. Ha a mi honlapunkat látogatják a legtöbben a
   393   394   395   396   397   398   399   400   401   402   403